Lecturi de august

Doina Ruști, Alexandra Niculescu, Iulia Micu, Diana Alexandra Dragoman, Liviu G. Stan, Ioana Hodârnău

Cronica de carte

Nr. 75 / 2 august, 2021

În zilele însorite, mai ales vara, pavajul orașului se face peltea, iar lumea o cam ia razna, ca-ntr-o proză de Fănuș Neagu. Mirosul de ciment încins, sunetul înfundat al unui telefon uitat sub o pernă, un copac care tremură în zare. În marile orașe floarea de tei sau caprifoiul de la începutul verii emană un fel de balsam, care persistă până în august, când praful începe să estompeze aromele naturale.

Dintre toate lunile verii, august are cele mai multe valențe literare, să recunoaștem! Cine trece pe la Inter este imposibil să nu aibă în minte casa fără acoperiș din dreptul Străzii Regale și după-amiaza îmbâcsită, de august, dintr-un roman bucureștean până-n măduvă. Dar nu nu ne oprim doar la această lună regală, ci la orașul încălzit de soarele verii, rămas între paginile mai multor romane - unul anume, cu parfum de glicină îmi stă în minte.

Oare ce citește lumea în vara asta caniculară?

Doina RUȘTI

Am terminat recent Santiago Roncagliolo – Y líbranos del mal (Și ne ferește de rău). Un tânăr din înalta societate peruană trăiește la New York, dar e nevoie să se întoarcă la Lima și să-și înfrunte secretele de familie, care au de-a face cu abuzuri sexuale într-o grupare catolică. Un băiat crede că participă la exerciții spirituale și abia mult mai târziu realizează că era abuzat. Scriitorul a încercat să se apropie de diversele religii și susține că are clare noțiunile de bine și de rău și vrea să vorbească despre cicatricile religiilor. Naratorului i se pare că lumea trăiește într-un fel de secte (bule) în care toți sunt de acord cu ceilalți, în schimb știu că cei din afara sectei lor nu au dreptate. Totul pornește din neîncrederea în sistemele politice.

Santiago Roncagliolo s-a născut în Lima, dar trăiește în Barcelona. În 2010 a fost ales de revista Granta printre cei 22 cei mai buni scriitori de limbă spaniolă sub 35 de ani. El spune în carte: când nu știi ce e iubirea, o confunzi cu orice.

Alexandra NICULESCU

Hervé le Tellier, Anomalia - aceasta e lectura săptămânii.

Un roman catedrală construit în jurul a douăsprezece personaje - unul autoreferențial (Victor Miesel, scriitor, traducător și autorul unui roman intitulat Anomalia) și alte unsprezece, cu povești de viață mai mult sau mai puțin interesante, unite sub cupola aceluiași destin de o situație construită după teoria probabilităților matematice și care, în același timp, pare să sfideze orice logică explorând acea parte a realității și a identității umane care scapă simțului comun. Un roman SF și polițist, oulipian, filmic, alert și asezonat cu mult umor negru.

Iulia MICU

Red Dress in Black and White de Elliot Ackerman este un roman care aduce în prim-plan situația paradoxală a lui Catherine, o femeie captivă într-un mariaj deplorabil, dar în același timp intrată într-o aventură și mai tâmpită, pe care o crede singura cale de a părăsi Turcia, pentru a se întoarce în Statele Unite ale Americii împreună cu fiul ei.

Diana Alexandra DRAGOMAN

Am mai spus deja, vara asta recomand cartea lui Gonçalo M. Tavares – "Cântece". Portughezul acesta este unul dintre preferații mei. E mai mult decât un scriitor magnific, este o creatură literară. Iar "Cântece" vine în linia cărților sale de autopsiere neo-absurdă a Răului, făcând front comun cu "Ierusalim", "Să înveți să te rogi în era tehnologiei" și "Un om: Klaus Klump". Un deliciu pentru prozeliți!

Liviu G. STAN

Tocmai am terminat Scenarii ale criticii. Protagoniști, metode, interpretări de Călin Teutișan (Editura Școala Ardeleană, 2021). În contextul noilor direcții din cercetarea filologică actuală, de tipul analizei posturale și a grupărilor literare, studiul lui Călin Teutișan reprezintă un moment editorial aparte. Opțiunile sale merg înspre valorificarea unor voci și a unor generații diferite de critici clujeni, afirmați din a doua jumătate a secolului al XX-lea până la momentul prezent. Școala clujeană de critică este pusă sub semnul eteroclitului. Rămâne o întrebare de dezbătut însă: nu este încă prea devreme să discutăm de o grupare adevărată, consolidată în siajul noilor direcții din zona digital humanities?

Ioana HODÂRNĂU

în același număr