Lecturi de scriitori

Diana Dragoman, Romeo Aurelian Ilie, Alexandra Niculescu

Cronica de carte

Nr. 89 / 2 (serie nouă) / 8 noiembrie, 2021

Julie Wolkenstein - Et toujours en été (Mereu pe timpul verii

Roman de inspirație autobiografică, expune o lume inedită, asemănătoare jocurilor video. Naratoarea își redescoperă casa din dorința de a regăsi două persoane plecate din viața ei, tatăl și fratele dispărut. Asemeni jucătorilor de Escape Games, ea va trece dintr-o încăpere în alta, pe fiecare o va reconstitui și la final va avea în fața ei povestea unei familii. Jonglând cu timpul și spațiul, acțiunea glisează din anii 2000 în anii ’70-’80 ai secolului trecut, cititorul având în fața ochilor un adevărat joc puzzle. Colecția Folio (Gallimard) a republicat recent o nouă ediție e cărții, apărută inițial în 2020. (OPTm)

James McBride – Deacon King Kong

Cu Deacon King Kong al lui James McBride intrăm în viața diaconului Cuffy Lambkin, cunoscut de toată lumea ca Sportcoat. La vârsta de șaptezeci și unu de ani el împușcă  din senin un dealer de droguri și este arestat. Protagonistul e un însingurat, iar soția lui decedată de doi ani încă îi este partener de discuții. Sportcoat va reîntâlni un prieten din tinerețe căruia îi cere să se lase de traficul de droguri și să se apuce din nou de baseball.Romanul a primit Anisfield-Wolf Book Award for Fiction, Gotham Book Prize/2021 și Andrew Carnegie Medal for Execellence in Fiction. Mai mult, James McBride a primit The National Book Award pentru volumul The Good Lord Bird (Pasărea Bunului Dumnezeu), publicat și în limba română la Editura Trei. (OPTm)

Amos Oz – Aceeași mare (Humanitas, 2021)

Este un volum-hibrid, parte roman, parte poem-fluviu, despre o serie de antiteze clasice: apropiere/depărtare, viață/moarte, fidelitate/infidelitate, pierdere/regăsire de sine, în care autorul realizează adevărate crochiuri sufletești și psihologice, creionând, uneori din tușe groase, alteori din linii fine, portretele unor oameni obișnuiți, cu pasiunile, visele, frustrările, iubirile sau răutățile lor. Firul narativ este unul discontinuu, dar ca atmosferă creată, este un regal de lirism și sensibilitate, un adevărat balsam pentru corzile sensibile ale cititorilor rafinați. (Romeo Aurelian Ilie)

Gonçalo M. Tavares – Cântece... (Școala Ardeleană, 2021)

În noua sa carte, Cântece. Apă, câine, cal, cap. Cântece mexicane. Animalești, Gonçalo M. Tavares rămâne aceeași voce puternică ridicată împotriva răutății umane generatoare de genocide, a idolatrizării mașinăriilor și a tehnicii în general, precum și a formelor eronate de manifestare ale credinței. Nota de noutate vine pe filiera manierei narative, acesta mizând de această dată pe un discurs aparent ilogic, delirant, ce amintește de literatura absurdului, special conceput pentru a întări ideea că totul se petrece într-o lume de nebuni ce confundă între ele omul, natura și mașina, comportându-se haotic și distrugător față de fiecare dintre acestea. (Romeo Aurelian Ilie)

Tudor Runcan – Cuibul bufniței (Litera, 2020)

O poveste plină de mister, insolit și fantezie, despre marele vis al omului de a se smulge din chingile imediatului și de a cuprinde cu mintea tainele universului, ale timpului și spațiului, ale vieții și morții, totul într-o atmosferă idilică de burg medieval transilvan. Un cocktail delicios de astronomie, ezoterism, psihologie, filosofie, etnografie, muzică și gastronomie, servit în cupe de cristal, asezonat cu felii de realism magic furate de la maeștrii genului: Eliade, Marquez, Bulgakov sau Boris Vian. (Romeo Aurelian Ilie)

Santiago Roncagliolo – Y líbranos del mal (Și ne ferește de rău)

Un tânăr din înalta societate peruană trăiește la New York, dar e nevoie să se întoarcă la Lima pentru a se confrunta cu secretele de familie, care au de-a face cu abuzuri sexuale într-o grupare catolică. Un băiat crede că participă la exerciții spirituale și abia mult mai târziu realizează că era abuzat. Scriitorul a încercat să se apropie de diversele religii și susține că are clare noțiunile de bine și de rău, și vrea să vorbească despre cicatricile religiilor. Autorului i se pare că lumea trăiește într-un fel de secte (bule) în care toți sunt de acord cu ceilalți, în schimb știu că cei din afara sectei lor nu au dreptate, și totul pornește din neîncrederea în sistemele politice. Santiago Roncagliolo s-a născut în Lima, dar trăiește în Barcelona. În 2010 a fost ales de revista Granta printre cei 22 cei mai buni scriitori de limbă spaniolă sub 35 de ani. El spune în carte: când nu știi ce e iubirea, o confunzi cu orice. (Alexandra Niculescu)

în același număr