Revistă print și online
Cătălina Matei (n. 1988) a absolvit Facultatea de Litere și masteratul de Teoria literaturii și literatură comparată din cadrul Universității Naționale din București, urmând, în paralel, cursurile Facultății de Interpretare Muzicală (specializarea pian, UNMB).
A debutat în 2014 cu volumul de poezii Lanul cu sârme întinse (editura Tracus Arte). Cel de-al doilea volum de poezii – Iubirea pentru morți e cea mai mare – se află în curs de apariție la editura Casa de pariuri literare.
A redactat, a tradus și a predat. Din 2013 până în 2019, a fost vatmanul cafenelei literare Tramvaiul 26. În prezent, predă română și muzică.
s-a desfăcut la cămașă
a scos ceapa de la piept
și-a început
primele foi murdare de mătase și pământ
sunt trecătorii
le îndepărtează, nu are nevoie de ele
urmează fata de la grădiniță
i-a uitat numele și
n-o poate căuta pe facebook
învelișul ăsta e profesoara
care i-a zis că e făcut pentru eșec
asta e slujba lui
uite colegii șeful
nu mai sunt
a tot dat la o parte dar
trebuie că are multe învelișuri
că tot au mai rămas
a scos celelalte funcții ale sale
de fiu de tată de soț și amant
a rămas cu miezul
n-a așteptat să-și pună întrebarea
cine dracu mai e și ăsta
a deschis frigiderul
a luat brânza
și-a mâncat
tu-ți ceapa mă-tii
nu faci nici cât o ceapă degerată
iar el s-a revoltat și s-a făcut artist
o putea domoli doar prin călire
doar numele îi amintea ce a fost
mi-am atins în treacăt bărbatul
a făcut doi pași înapoi
și-a înfipt căștile mai bine în urechi
trebuie să fim solidari mi-a zis cu cei în dureri
cu cei care nu mai cunosc apropierea
cu cei care vor muri la distanță
ascultă noi vorbim și ei se îmbolnăvesc
am luat cuțitul tocătorul și ceapa
așa începe totul la bucătărie
când te retragi să pregătești hrană
de parcă e singurul lucru care te ține
în viață și-apare cel făcut din apropiere
de ce plângi mama tai ceapa
nimeni n-are voie să plângă decât sfârtecat
fiecare cu fantomele lui. fiecare cu neîndreptățirea lui.
fiecare cu de-aici-nu-mai-pot.
dramele noastre sunt ca speciile alea de pești
care puse în același acvariu se devorează
așezați pe pajiștea noastră de piele
făceam baloane de liniște.
sub noi, praful. dedesubt, începuturile.
la un moment dat, am început să vorbim
despre întâmplările-lucrurile-oamenii
care ne vin prea devreme sau prea târziu.
ne păcăleam că o moarte amânată
de prea multe ori nu mai e moarte.
baloanele pocneau. unul câte
unul. pajiștea se făcea sul.
dar ne-am simțit. așa cum limbile își simt mâncarea.
Fragila senzație a dezlegării
dată de un oraș nou
în care ești singur
până-ți dai seama că ți-ai uitat bricheta
iar nevoia de celălalt nu vă supărați, aveți un foc?
contactul anxietatea
niciodată n-am știut care e cea mai mare iluzie
a continua
a o lua de la capăt
a continua
a o lua de la capăt
a continua
a o lua de la capăt
femeii i se scriu articole despre cum să-și păstreze bărbatul
fiindcă el e făcut să se împrăștie așa cum își împrăștie sămânța
fiindcă el e prolific fiindcă sângele lui nu a uitat
că nu-i făcut să rămână locului
în nouă luni bărbatul poate depune sute de exemplare
spre deosebire de femeia care poate conține de la unu la trei
exemplare în mod natural
sunt prima din neam care-și spune femeie fără să fie femeie
așa cum ele își spuneau (femeie < familie)
mamaie a născut 10 copii acasă
odată, când se săturase să-și aștepte bărbatul, s-a dus după el cu căruța în alt sat
s-au întors ea pe jos și tataie de sus o lovea cu biciul c-a-ndrăznit
să-și lase copiii și să-l smulgă dintre alte picioare de femeie
și mama lui tata a fost femeie și a făcut și ea zece copii;
probabil ar mai fi făcut, dar a ales să moară la nașterea ultimului tu
sau el i-au zis și ultimul ei cuvânt a fost el
și mama a fost femeie și s-a iubit doar cu un bărbat și ăla era tata și
i-a făcut doar trei copii
ultimul eram eu, o greșeală, eu
am făcut doar unul
cea mai frumoasă cea mai iubită
greșeală
te-au pus la socoteală când au anunțat numărul de cazuri
când au anunțat nrul de la ATI
când au anunțat numărul de decese
unul dintre. și apoi gata.
pentru mine doar cel căruia îi spuneam tată
-l meu care ești în pământ
îți port numele tău, stau în casa ta.
Să-mi ierți tu greșelile
precum și eu îți iert distanțele
și nu mă abandona tu aici și mă apără de mine
c-a ta este moartea
de dimineață am găsit totul la locul lui. m-am spălat cu același săpun. am folosit aceeași pastă de dinți. nimic nu se terminase peste noapte. și mi-a fost atât de atât de teamă să adorm. să mă trezesc. să văd totul terminat. am pornit calculatorul. au apărut două ferestre. când scriam ultimele fraze tu trăiai. documentele își vor urma linia de parcă nimic nu s-a întâmplat. de parcă nicio întrerupere. de parcă niciun final.
impasibilitatea asta îmi stoarce stomacul. stomacul – locul în care am simțit că te duci. prevestitorul. tartorul meu. mă uit în jur. scaune. perne. geamuri. haine. de ce naiba stau toate la fel!?
.răceala încăperii mă dezgustă. tot ce-i neînsuflețit a supraviețuit. de acum și tu. neînsuflețit. neîntrupat.
e de ajuns să-mi apară figura ta (în minte sau în inimă – nici nu știu unde te iubesc mai mult) și începe tristețea. această ciupercă a inimii sau a minții. doar așa te mai pot iubi acum, simțindu-te ca pe un nod în gât sau în inimă nici nu știu unde doare mai mult. am dat peste o poză și nu mi-a venit să cred – când am fost noi la mare? – cel mai bine-mi amintesc lipsa ta
un morman de dor strâns cu un nod un morman ai fost când te-au pus
dezbrăcat într-un sac
și te-au cimentat asta pe mama a distrus-o. și asta.
îi ziceam ce mai contează? ai scăpat, nu mai vezi că lumea-i de căcat
ai scăpat, tată,
ai scăpat
e prima zi din viața rămasă fără tine
m-am lăsat pe spate
în apă mi-am auzit respirațiile de interior strivit
icnete într-un mare și negru gol
cine crede în imponderabilitatea golului se-nșală golul e greu
un bolovan împinge organele te scufundă golul e mare
cât o durere cine crede că durerea e imponderabilă
eu a cui moarte o plâng?
moartea a crescut ca o buruiană în creierul meu
și cât mă încurcă moartea crescută ca o buruiană
mă trezesc fără să adorm mă trezesc
mereu căutând ceva
telefonul ochelarii portofelul cheile nenorocita de viață
încep să văd lumea cu ochii tăi de mort furibund
io-ți dau din viața mea tu-mi dai din moartea ta
iubirea pentru morți e cea mai mare
puterea morților asupra viilor cea mai amară
dau mintea și inima ca loc de veci
fidelă morții fidelă durerii dinainte și după moarte
într-o zi o să trec de partea viilor
Aceste texte fac parte dintr-un volum în curs de apariție la editura Casa de Pariuri Literare.
Născută la 15 aprilie 1983. Este redactoră, traducătoare. Scrie versuri, făcându-se remarcată prin debutul cu Desprindere (2018), volum de poeme, care a luat mai multe premii: Premiul Național pentru Poezie "Mihai Eminescu" Opus Primum; Premiul "Tânărul poet al anului 2018", în cadrul Galei Tinerilor Scriitori; Premiul pentru debut, în cadrul Festivalului National de Poezie "Colocviile George Coșbuc"; Premiul pentru debut editorial în anul 2018, în cadrul Galei APLER. A participat la diverse festivaluri și evenimente de poezie și literatură. A apărut cu texte poetice în română și în traducere (engleză, franceză și maghiară) în mai multe antologii și reviste literare, din țară și din străinătate.