Revistă print și online
am tot încercat să aflu
unde mă grăbesc
rezultatele nu au fost concludente
și ar fi tare amuzant să mă grăbesc și către
un răspuns
ia-te-ncet, Irina
mă iau
dar îi dau pe alții de pe mine
la mach 7
poate că asta e o scrisoare plină cu păreri de rău
poate că e un eseu
despre uitare
când tai aerul și-l las să mă taie
pe picioare
uit figura
deșirată sau îndesată
biscuitică sau amplă
de lângă mine
figura care se chinuie să țină pasul
până ajungem la un semafor
știe că respect regulile de circulație mai presus de
regulile uitării mele
mă prinde în brațele sale
scurte sau lungi
firave sau zdrobitoare
și închide ochii în timp ce-și apropie fața de a mea
lucru de altfel bun
(pentru el)
căci nu poate vedea cum din când în când
deschid ochii
mi-i îndrept către semafor
și aștept să-mi fie
inundați de verde
nu din vina ta dragule
oricare dintre dragii mei ai fi
poate că vreau să te uit de când încă exiști
să te omor cu preaviz
să te incinerez și să te împrăștii
în colțuri de trecut găsite
repederepederepede
și nu să te îngrop
în pădurea întunecată
de care nici cele trei bestii nu se mai ating
și din tine să se hrănească
o Rafflesia spurcată
a cărei putoare să ajungă
până-n vârful Muntelui Purgatoriu
dar
dacă te încălzește cu ceva
dacă vă încălzește cu ceva
am eșuat lamentabil,
domnii minții mele.
Cuvântul cu V
am fost un copil fericit, îmi tot spuneam,
sigură de adevărul acestui enunț
până să-mi dau seama că
în el
în pântecele lui de sens
se găsesc
doar enunțuri false:
am fost un copil
am fost
am
am e atât de fals încât
valoarea lui de adevăr nici măcar nu-i zero
intră-n numerele negative
și nu mai iese de-acolo
da’ de ce
păi,
din cauza unui cuvânt lipsind.
coardele mele vocale sunt,
din câte știu,
la fel ca ale celorlalți
și nu am trecut niciodată printr-o operație de
extracție de gânduri
totuși, cuvântul ăsta,
cât s-ar fi chinuit,
nu a vibrat niciodată
cu timbrul vocii mele
a murit în implozie
în zona faringelui
au existat mereu căi de a-l spune
fără a-l articula
mi-ar plăcea
ar fi bine
mă gândeam să
dar formele astea
nu-i pot îmbrăca epiderma
se scufundă în ea
aleargă năuce
cu pielea lui în vine
a-l spune înseamnă a avea
și înseamnă și a fi
poate că nu în ordinea asta
și nu sunt dintre aceia
care nu vor
să aibă sau să fie
în ordinea asta sau în alta
oh
l-am văzut, e puțin mai sus
chiar cuvântul meu
trebuie să-l prind
și să-i dau drumul
cuvântului-fluture
am
am fost
am fost un copil
am fost un copil fericit
VREAU
scuză-mă că doar am schimbat banii
ți-aș fi dat, zău
dar nu aș fi avut niciodată în buzunar
atât cât merită o fată ca tine
știi că ce fac eu e ultima vrăjeală
se vede din privirea ta încețoșată
care nici nu mă mai lasă să pătrund
ți-ai închis retina la mine
se închisese de când am intrat în cazinou, de fapt
și te-am întrebat cu suferință în glas
unde e baia
în altă viață aș fi făcut mai multe cu talentul actoricesc
decât să trag apa în gol
să se ducă în canalizare
ca cel puțin 79,9% din mine
(nu spun 80 ca să nu ating un prag psihologic, știi cum e)
dar altă viață nu mai vine
pentru că nu-mi vine să o chem
atât de tare îmi vine să bag la aparate
să câștig jackpotul
să te iau cu mine
și să nu te schimb niciodată.
Smulsă
Îmi place foarte mult să mă privesc în oglindă. În vitrine, în cioburi de sticlă de pe asfalt, în ochii altora. Și nu neapărat pentru că m-aș crede frumoasă – există o diferență între "a arăta rezonabil" și frumusețe – ci pentru că vreau să văd modul în care chipul mi se schimbă. Îmi place să văd umbrele care prevestesc riduri de expresie, micile încrețituri care vor evolua (degenera?) în "talpa gâștei" – să se vadă, dom’le, că am și râs în viața asta! Să mă uit la alunițele care nu îmi piperau obrazul cu câțiva ani în urmă și la pistruii care s-au strâns treptat într-o constelație neregulată pe piramida nasului meu. Știați că nasul crește, crește, crește?
Îmi înfig privirile cu disperare în reflexia mea, asta pentru că știu că va sosi negreșit un moment în care voi fi
smulsă
dezrădăcinată
desțelenită
Și realitatea în care mă reflect iese din țâțâni și se balansează spart către vremuri fără alunițe, fără pistrui și fără talpa gâștei. Către zilele cu piele elastică și oase plastice sub bolovani. Către zilele cu păr ca un mini market: găsiți aici și Cola, și brichete, și apă, și gumă de mestecat! Prețuri mici pentru cumpărători, salarii competitive pentru angajați! Vă plătim cu cincizeci de stropi de putere pe oră, nu găsiți ofertă mai bună nicăieri. Udați-vă gurile atât cât să puteți striga "tocilaro!" și, atunci când puterea vă crește atât cât să umple o canistră, chiar "sper să te spânzuri cu coarda!".
Sunteți artiști, despre ce vorbim aici!? E datoria voastră să vă gândiți, să creați ceva de valoare – doar n-ați vrea ca replicile voastre să fie... tocite. Menirea voastră e de a sădi sentimente pe o plantație pârjolită. Mai mult decât atât, este aceea de a deveni pereni. Anii vor trece și-i veți uita numele ("Ce e-ntr-un nume?"). Dar ea vă va păstra în memoria elefantină figurile de lut, pe care le puteți îmbrăca atunci când vă smulgeți, de bunăvoie sau nu, de-acum către atunci.
(Cred, totuși, că ați face-o de bunăvoie. Că e o smulgere care are loc atunci când vă întrebați "Unde sunt zăpezile de altădată?".)
Realitatea cade încetul cu încetul la loc, ciob cu ciob. Mi se așază din nou (proto)ridurile, alunițele și pistruii pe față. Nasul îmi iese marcat în relief, cu versantul lui abrupt. Vitrina mă arată în toată splendoarea și în tot marșul către bătrânețe. Zăbovesc puțin, apoi o pornesc din loc.
Tot înainte, sperând că ei s-au înșelat
sperând că voi v-ați înșelat
când mi-au spus
când mi-ați spus
că nimeni nu va plânge atunci când voi muri.
Puls
70
sunt aponderală
dar plutirea mi se scufundă
sub cearșaf
sub prosopul de pe față
încerc să trag cu ochiul
de sub acoperământul lui
și să văd lumina albă
privirile mele – ocelii unei meduze
66
sporii de întuneric se răspândesc
nu se mai ghicește nimic prin mucegaiul pufos
care sugrumă fotonii
parcă trebuia să faci ceva la moartea luminii
dar nu mai știu ce
54
parcă trebuia să vină cineva la moartea luminii
care n-a murit, ci doar s-a îndepărtat
a fugit la capăt de tunel
dar n-a venit nimeni
sigur a contramandat vizita cu un motiv
a intervenit ceva
40
știam că auzul se duce ultimul
și câtă cruzime e în asta
o pierdem
dar nu m-ați avut niciodată
eu în schimb o să vă am
o să închid ochii
și am să vă zdrobesc între pleoapele
ce nu se vor mai ridica
Irina s-a format la și pe lângă Literele bucureștene. Există și o parte întâi în ciclul Unde te grăbești?, dar trebuie să treacă printr-un proces de trunchiere - singura manifestare a cenzorului intern pe care o permite. Și singurul lucru nesupus grabei. Masterandă la Lingvistică, Facultatea de Litere, București.