OPTm
nr.crt.

Spectacolul costumelor. Stilul Doina Levintza

Până pe 28 aprilie, în superbele spații expoziționale de la Hanul Gabroveni (sediul Arcub) poate fi văzută o complexă expoziție a creațiilor semnate de-a lungul timpului de Doina Levintza. Artistă surprinzătoare, cu o activitate impresionantă în teatru, film, televiziune și modă, pasionată de frumos și spectaculos, de detaliu și de grandoarea materialelor, de texturi fine și efecte picturale, creațiile Doinei Levintza trăiesc prin ele însele. 

Scoase din contextul operei complete (spectacolul, filmul, ecranul de televizor), de cele mai multe ori existența lor este reinterpretabilă, capătă o nouă dimensiune, remodelează estetic spațiul și inventează povești noi de dezvăluit publicului. Întregul circuit al expoziției este imaginat într-o permanentă relație cu publicul, cu privirea ghidată din afară spre interior, de la imaginea distanțată a întregului, la apropierea de detaliu, de transparență, de acel răsfăț vizual pe care îl poate oferi doar atelierul sau laboratorul unui mare creator. Sunt șapte spații destinate desfășurării expoziției, iar în fiecare dintre ele privitorul descoperă exponate unice, fotografii sau înregistrări care ilustrează o dimensiune a creației și stilului Doina Levintza. 

Sala Coloanelor și Sala Lipscani sunt dedicate fotografiei de modă, astfel că intrăm într-un adevărat studio dotat cu tot ceea ce e necesar realizării acestei arte: cabine de machiaj, trepiede foto, manechine, apoi continuăm traseul într-un culoar al fotografiilor de modă asociate contrastant unor exponate vibrante, rochii vaporoase și delicate. Este o imagine a feminității învăluită și misterioasă, după cum explica Doina Levintza într-un interviu mai vechi. „Eu creez personaje și în teatru, și dincolo de scenă. Orice femeie are nevoie la un moment dat să fie un personaj. A avea stil este foarte important pentru imaginea de azi. Stilul este o chestiune de personalitate și îți dă posibilitatea să fii protagonistul vieții tale”. 

Televiziunea este un alt spațiu în care Doina Levintza a experimentat un limbaj scenografic curajos, transformând imaginea alb-negru într-o cromatică a formelor, a luminilor și a umbrelor. Emisiunile de divertisment care au făcut istorie, semnate de Alexandru Bocăneț și avându-i în cetrul lor pe marii actori români Toma Caragiu, Florian Pittiș, Anda Călugăreanu, Margareta Pâslaru, Florin Piersic, Stela Popescu, Ștefan Bănică etc. rulează nostalgic și vesel în foaierul Sălii Coloanelor. 

O atenție specială și un spațiu vast (Sala Gabroveni) sunt dedicate unei tehnici de lucru aparte, inventată de Doina Levintza în 1984, cea a colajului care devine o marcă estetică unică pentru întreaga ei creație. În elegantul catalog al expoziției, Doina Levintza explică: „Deoarece am lucrat cu forme, volume, tăieturi și detalii… mi-am dorit să pun bazele unui stil original și de aceea am încercat să inventez și o tehnică specială. Astfel, am inventat un material unic, care și-a păstrat valoarea până astăzi: suprapuneri și amestecuri de material, atent compuse, cusute manual, brodate și rebrodate“. Această tehnică necesită o mașină de cusut unică, prin care se prind împreună bucăți de materiale, din care rezultă o nouă textură ce nu poate fi dublicată niciodată. Așa a realizat Levintza sute de costume de teatru, film, fashion, tapiserii sau obiecte decorative, o parte dintre ele fiind expuse acum la Arcub. Este un prilej rar să admiri frumusețea izvorâtă din munca titanică pe care o implică acest procedeu care naște unicatul! 

Întâlnirile cu mari regizori au fost definitorii pentru stilul Doinei Levintza și capacitatea ei de a contura personalități variate. Limbajul ei se descifrează în detalii de costum, folosind materiale delicate, transparențe învăluitoare, dantele și broderii cu paiete și fire translucide, catifea blândă,  pălării și peruci impunătoare sau în construcții și arhitecturi spectaculoase. Doina Levintza știe să deseneze tipologii sau să picteze tablori vaste pe scenă și ecran. 

Harag Gyorgy, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Andrei Șerban, Dinu Cernescu, Mihai Măniuțiu, Dragoș Galgoțiu, Nae Caranfil sunt doar câțiva dintre regizori de teatru și film pe care Doina Levintza i-a însoțit în estetici dintre cele mai diverse. Indiferent de propunere sau limbaj, stilul propriu de expresie și-a păstrat esența, claritatea, rigoarea. Esențializând ca în “Trilogia antică” sau “Livada de vișini” de Cehov, în regia lui Andrei Șerban, în anii ‘90 la TNB, sau transformând costumul într-o prelungire arhitecturală a decorului cum s-a întâmplat în “Richard al III-lea” de Shakespeare, regia Mihai Mănuțiu, sau “Epopeea lui Ghilgameș”, regia Dragoș Galgoțiu, la Teatrul Odeon, costumele Doinei Levința sunt nu doar frumoase, expresive și cu puternic impact vizual dat de culoare și strălucire, ci niște caracterizări definitorii ale personajelor. Poate și de aceea, când pătrunzi în spațiul destinat lor, privind costumele din Richard III ai sentimentul că poți reconstitui psihologii, destine, emoții, povești, epoci istorice și teatrale. Sau poți simți fastuozitatea, pasiunea și decadența din Casavova (regia Dragoș Galgoțiu), spectacol pe care încă îl puteți vedea la Teatrul Odeon.  

Criticul de teatru Marina Constantinescu spunea cu convingere despre Doina Levintza că este un geniu. Și nu exagera cu nimic în această afirmație. Prin fațetele sale multiple, expoziția de la Arcub ne prezintă câteva flashuri unice despre o artistă unică. Ne lasă să intrăm în atelierul ei, locul încercărilor migăloase unde ideile prind formă și capătă contur. Este un privilegiu care nu trebuie ratat. Este o expoziție gândită și lucrată ca o operă de artă. În stilul Doina Levintza, secondată de designerul Călina Langa Ghițulescu și stilistul Ovidiu Buta. Este o expoziție – eveniment, care introduce Arcub Gabroveni în topul celor mai interesante atracții culturale ale primăverii. 

De asemenea, din 2017, în B-dul Ion Mihalache, Nr.113, poate fi vizitată o expoziție permanentă a costumele de teatru semnate Doina Levintza.

 

Cristiana GAVRILĂ

Absolventă a secției de teatrologie la UNATC, ex-secretar literar la Teatrul Bulandra și la Teatrul Național și editor al secțiunilor de teatru la revistele Time Out București și BeWhere!, Cristiana Gavrilă a coordonat activitatea Centrului de Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava” al Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București. Este co-autor al antologiei „Actori poeți, Poeți actori“ (Brumar, 2008) și al volumului „Academia itinerantă Andrei Șerban – Cartea atelierelor“ (Nemira, 2013).

Echipa
Arhiva

 

PRINT 21⤓ PDF
Numerele tipărite

confesiuni vizual literatură interviuri topuri debut istorii opinii

Lectura fragmentară:

Radu GĂVAN, Isus din întuneric

NOUA LITERATURĂ

Suprarealism epic, subiect distopic și alunecări spre SF - iată trei dintre însușirile prozei semnate de Alexandra Meckl

FILMELE REVISTEI

Cartea săptămânii

 

LITERA, 2022

Recomandată de Doina Ruști

Bursa subiectelor

Ai citit un roman românesc recent? Trimite un rezumat foarte scurt pentru rubrica Despre ce?

Un nou tiraj - recomandată de Iulia Micu

 

ART, 2022

LITERA

Copyright © fictiunea.ro