Revistă print și online
Cazul scriitorului dispărut
Roberto Bolaño – 2666, editura Univers, f.a, trad. Dan Munteanu Colan
Unul dintre cele mai interesante romane contemporane, 2666 de Roberto Bolaño își construiește subiectul în jurul dispariției misterioase a unui scriitor Benno von Archimboldi (personaj fictiv), considerat cel mai important scriitor german al secolului trecut. Căutat asiduu de niște critici literari, biografia prea puțin cunoscută a scriitorului se completează subtil cu viața sângeroasă a orășelului sud-american în care a dispărut.
Un nou tiraj, la Univers.
Complexul de inferioritate
Alfred Alder – Cunoașterea omului, LITERA, 2022, trad. Leonard Gavriliu
Alături de Freud și Jung, Alder este considerat întemeietor al psihanalizei moderne, principala sa teorie legându-se de complexul de inferioritate. Deși nu este atât de suculent ca Freud, în multe privințe este vizionar în psihoterapie. Cartea de față expune studii de caz, venind, printre altele, cu o interesantă analiză a amintirilor și a viselor ca dimensiuni ale inconștientului.
Un roman metafizic
Sheila Heti – Pure Colour, Mcmillian, 2022
Unul dintre cele mai așteptate romane ale lunii martie, Pure Colour, semnat de Sheila Heti, aduce o viziune explozivă, cam în genul în care a făcut-o la noi Ligia Pârvulescu, în Translucid, respectiv, și e o poveste metafizică despre existență, ca sumă a tuturor faptelor, comparabilă ca viziune cu Inception, filmul lui Christopher Nolan – după cum scrie Anthony Cummins în The Guardian. O așteptăm și în română. (Diana Dragoman)
O pisică la Londra
Doina Ruști – The Book of Perilous Dishes, Neem Tree Press, 2022
Apărută în luna martie la Londra, cartea semnată de Doina Ruști este o versiune în engleză a romanului Mâța Vinerii (2017). Romanul, tradus în spaniolă, germană, chineză, maghiară, a primit deja semnale bune din partea cititorilor. Traducerea îi aparține lui James Ch. Brown și va fi lansată oficial la Târgul de Carte de la Londra în aprilie. (OPtm)
Criza identitară
Pavel Nedelcu – Încotro ne îndreptăm, LITERA, 2022, BPC
Romanul nu pariază pe o poveste alertă și fluentă ori pe descrierea minuțios-empatică a unor medii sociale pitorești, ci pe o serie de convenții metaficționale pe care unii prozatori optzeciști le considerau must-uri ale narațiunii. Romanul se transformă treptat într-o disertație tulburătoare pe marginea consecințelor dezastruoase pe care le are abuzul repetat de autoritate, fie ea familială ori socio-profesională, asupra unei psihologii (hiper)sensibile. Nu e deloc întâmplător faptul că, în chiar miezul acestui roman straniu și sensibil, Pavel Nedelcu strecoară o propoziție care a făcut istorie: Sunt fiul unui nimeni. Înainte de orice altceva, cartea povestește despre sfâșierea interioară continuă, despre deruta alimentată de o alteritate ostilă. Conflictele, insolvabile, aparțin unui eu traumatizat exact de cei care ar trebui să îl protejeze. (Emanuela Ilie)
Emanuela Ilie