Revistă print și online

6 opinii despre Alexandru Lamba

Luiza Negură, Ligia Pârvulescu, Mihai Bălăceanu, Daniel Antohe, Ioana Hodor, Oana Paler

Carte. Din arhiva revistei

Nr. 169 / 81 (serie nouă) / 17 iulie, 2023

Premiul Ficțiunea "Cel mai bun final de operă"


Luiza Negură

Alexandru Lamba semnează un roman al alienării, transcrise în alfabetul dezrădăcinării profunde, și surprinde vizual printr⁠-⁠un montaj de scene atent alese pentru ochiul spectatorului. Instanța cititorului se recalibrează în ritmul fluidității narative, iar dincolo de jocul personajului rămâne doar ecranul de proiecție, pe al cărui alb se scurg toate umbrele morții.


Ligia Pârvulescu

Autorul reușește o desfășurare cinematografică a scenelor, culminând cu scena de sparring, iar atmosfera întunecată a romanului își găsește ecouri în excelentul film Den brysomme mannen, în regia lui Jens Lien. Alexandru Lamba creează o lume aparte, întunecată și provocatoare, în care nedreptatea și violența joacă rolurile principale într⁠-⁠o narațiune cursivă la persoana I, străbătută de firul roșu al obsesiei morții. Un roman în care nimic nu e lăsat la voia întâmplării, acaparator și greu de uitat, Șapte virtuți deșarte și o păcătoasă moarte este cartea care desfășoară în fața ochilor minții cititorului tabloul fractalic al întrepătrunderii vieții și morții.


Mihai Bălăceanu

În romanul său recent, ideea centrală este păcătoasa moarte, cea mereu născătoare de angoase și neliniști. Astfel, moartea însoțește conștiința protagonistului Horia din punctul A în punctul Z al poveștii, precum un strigoi răzbunător, care îl obligă să se pocăiască pentru faptele comise. Din acest motiv, cartea poate fi privită, dacă vreți, și ca un tratat de tanatologie explicat pe limba taximetriștilor din Berceni.

Călătoria aceasta de autoflagelare a conștiinței și de pocăință îi poartă pașii lui Horia dintr⁠-⁠o corporație într⁠-⁠o sală de box, dintr⁠-⁠un seminar teologic în brațele unei escorte pe nume Lara, unde naufragiază, dostoievskian, după ce simte că își pierduse orice speranță și motivație de a trăi.


Daniel Antohe

Romanul spune ceva despre lumea de astăzi, despre lupta omului cu demonii din afară și dinăuntru. O viață în plin picaj, a cărei lectură îți dă senzația că "se poate întâmpla oricui". Stilul este simplu și economicos, foarte potrivit pentru curgerea inexorabilă a acțiunii spre distrugerea finală.


Ioana Hodor

Încă de la primele pagini, romanul lui Lamba surprinde prin naturalețea cu care se desfășoară în fața cititorului. Fără limbaj pretențios, fără arabescuri literare, Șapte virtuți deșarte și o păcătoasă moarte este un thriller psihologic ce trece testul autenticității prin construcția armonioasă, care permite personajelor să se desfășoare liber, reflectându⁠-⁠le ingenios tensiunea interioară până în punctul angajării totale a spectatorilor. Aici mă refer la spectatori deoarece asta face Lamba din cititorii săi prin puternicul caracter vizual pe care îl insuflă compoziției. Ca un regizor bine organizat, autorul presară treptat detalii și episoade învăluite în mister (cum este, de pildă, cazul sârbului Janko), cărora le prezintă rezolvarea dând senzația unei camere de filmat ce înregistrează cadrul, fără să îndrepte punctul de focus înspre destinul personajelor episodice din jurul lui Horia. El reușește astfel să jongleze cu atenția și interesele lectorului, construind un fir narativ complex, cu digresiuni atent plasate, cu juxtapuneri originale și uneori șocante (cum ar fi reinterpretarea pornografică a icoanelor), care dau o tentă noir întregii acțiuni descrise.


Oana Paler

Etichetată drept un thriller psihologic, cartea are însă o miză mult mai mare, deoarece autorul alege să exploreze/să reinterpreteze (cu cinism sau poate nu) și dimensiuni regăsite în proza clasică (mai ales a rușilor), cum ar fi vinovăția, rolul hazardului, relația omului cu divinitatea (cu un Dumnezeu care ține să-i arate eroului că "putea transforma în rău tot ce făceam, indiferent de intențiile mele"), năzuința spre bine (sau chiar spre mântuire). Textul impune o tensiune constantă, bine gradată, suspansul este menținut în permanență, iar curajul și forța scriiturii devin elemente definitorii pentru viziunea scriitorului asupra a ceea ce înseamnă o proză actuală, cu un story captivant, fără arabescuri inutile și divagații livrești.

Luiza Negură, Ligia Pârvulescu, Mihai Bălăceanu, Daniel Antohe, Ioana Hodor, Oana Paler

în același număr