Revistă print și online
Revista Ficțiunea • 104 / 16 (serie nouă) / 21 februarie, 2022
Utopiile devin realitate
Dorian DRON
Într-o epocă desacralizată, bazată pe consumerism și social media, individul ajunge să-și piardă identitatea reală, prezentându-se ca un avatar într-o societate virtuală. Retragerea din realitate în online duce inevitabil și la discrepanțe, cum ar fi cele dintre omul real și avatar, cel din urmă căp ...
Parfum fanariot de narghilea
Flavia IOSEF
În cea mai recentă carte a sa, Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot, Doina Ruști ne propune să ne așezăm comod pe divan și să ne imaginăm că întrezărim contururile unor consemnări mai puțin obișnuite din epoca fanariotă. Totul, de la umbra gulerului de blană sau a ișlicului, pare învălui ...
Ecranul împărțit, viața și moartea. Sau doar iubirea
Emanuela ILIE
Într-unul dintre superbele sale eseuri despre moarte, Starring at the sun. Overcoming the terror of death, Irvin Yalom apelează la o metaforă ingenioasă pentru a-și explica raportarea la acest subiect de cercetare, deopotrivă provocator și incomod. Este vorba despre ecranul împărțit – la bază, o ...
Literatură și călătorii
Iulia MICU SIMUȚ
Iată-l aici pe autorul romantic cunoscut nouă din povestirile copilăriei într-o ipostază mai puțin obișnuită, aceea de călător pornit într-un periplu de nouă luni prin Europa Centrală și Orientală. În 1840 Andersen avea 34 de ani și era deja cunoscut în epocă. Cu toate acestea, volumul, construit ca ...
Despre spionaj
Sabin-Ștefan PAVELESCU
"Privesc de la fereastră lumea care se foiește pe Strada Doamnei. Locuiesc în intersecția cu Strada Academiei. Mașinile sunt întotdeauna parcate de așa natură încât să îngreuneze cât mai mult circulația. Uneori, apar niște autovehicule blindate care transportă bani. Acestea intră vis-a-vis, în curte ...
Cărți
Ioana Hodârnău, Liviu SZÖKE, Laurențiu Vlad
Tristețe dezarmantă
de Ioana Hodârnău
Scrisă cu multă asumare și tristețe dezarmantă, cartea Mariei Aubert, Oameni în toată firea, expune problemele cu care se confruntă o femeie singură în societatea contemporană. Stigmatul pus cu un soi de milă din partea celor care o compătimesc pe Ida, ...
galații / cum să contrazici o poezie de odinioară
Andrei VELEA
există martori sau poate că nu
doar umbre pe fundalul unei existențe
despre care nu pariază nimeni că s-a împlinit vreodată
biți pe internet, click-uri la nimereală
dar ai zis, da, s-a auzit clar, ai zis
sau poate că mi s-a părut, dar era de parcă ai fi zis efe ...
Lagărul digital
Andrei SIMUȚ
Era greu de spus când și cum începuse, al naibii de greu... Degeaba se străduia să-și amintească. Fiecare încercare se solda cu o senzație de durere în piept și în cap, spre ceafă. Simțea cu claritate că pierduse ceva ireversibil, el și ceilalți care ocupau curtea aceea. Să fi fost o instituție? Un ...
Alexandru Bogdanovici
Alin MUREȘAN
Uneori compromisurile morale se plătesc scump. Când a fost arestat de comuniști, în 20 mai 1948, Alexandru Bogdanovici avea deja la 24 de ani atât experiența închisorilor, cât și pe cea a frontului. Ambele au contat, într-un fel sau altul. Apropiat de Mișcarea Legionară de la vârsta de 13 ani, avea ...
Franny și cartea misterioasă
Catrinel POPA
Am ezitat multă vreme înainte de a mă hotărî să aleg o singură pagină, din sutele ce mi se perindau prin minte, aproape toate părându-mi la fel de îndreptățite să intre în competiție pentru titlul de "pagina lunii februarie". În cele din urmă decisive s-au dovedit, ca- ntotdeauna în ceea ce mă prive ...
Premiile Z9 oferite de poete și poeți
Daniel Coman, Ruxandra Gîdei, Vlad Pojoga, Ilinca Pop, Cătălina Stanislav, Krista Szöcs și Alex Văsieș
În ultimii zece ani, sub diverse nume și forme, platforma Z9 a promovat și susținut cele mai recente voci din literatura contemporană.
Pornind de la un cenaclu și o serie de proiecte culturale, am continuat cu înființarea și editarea unei reviste literare și am inaugurat, în cele din ur ...
Despre ce scriu prozatorii români?
Ciprian HANDRU
Despre ce scriu prozatorii români? Întrebarea se referă exclusiv la literatura contemporană și are ca scop o bursă a subiectelor. Deci, nu vizăm o sistematizare implicită a romanelor contemporane, ci o prezentare pură și atentă a SUBIECTULUI; fără intervenții mediate de tipul cronicii și/ sau ...