Revistă print și online

Proză contemporană

Două cărți cu nume cunoscute în titlu: La Socrate și Șoferul din Oz

Alina Gherasim, La Socrate, Editura Oscar Print, 2020

Aventura romanului La Socrate începe în Mangalia copilăriei naratoarei, pentru a se continua pe meleagurile strămoșilor personajului principal feminin, în Monemvasia. Înainte de a fi o poveste de dragoste, este, în primul rând, o poveste de viață, a maturizării celor două personaje principale – naratoarea și Socrate – și o poveste a căutării rădăcinilor acestora.

Cartea abordează teme actuale și delicate, ca sexualitatea femeii, locul ei în societate, căutarea identității personale și etnice, homosexualitatea, migrația modernă sub toate aspectele ei, boala și moartea, reușita profesională și personală, într-un amestec proaspăt și original. De asemenea, merită subliniat faptul că, deși unele capitole exultă sexualitate, limbajul nu alunecă nicio clipă în vulgaritate, ca la atâția autori contemporani din toate țările.

Prietenia dintre cei doi copii, apoi adolescenți, despărțiți de soartă, continuă după o regăsire la anii maturității. Cei doi, schimbați, și totuși aceiași dintotdeauna, de la Mangalia, aștern punte peste decenii, descoperindu-și prietenia acolo, intactă, o altfel de dragoste decât cea la care visau odinioară, atemporală, perpetuă, tocmai prin această continuitate.

Bunica Evanghelina, deși personaj secundar, este cea care a crescut-o și a educat-o cu dragoste pe naratoare, învățând-o nu numai limba greacă și nostalgia Itacăi din care plecase tatăl ei, stabilindu-se în altă cetate cu greci, la altă mare, Callatis-Mangalia. Portretul ei, reflectat în amintirile femeii care crește, se împletește cu prezentul naratoarei care i-a moștenit rădăcinile aeriene, gata de a se stabili oriunde fără să aparțină total niciunui loc.

Romanul alternează în mod cinematografic, prezentul din Monemvasia cu trecutul din Mangalia. (Marina Costa)

Dan Lungu, Șoferul din Oz, Polirom, 2022

Sergiu, șoferul interlopului denumit foarte sugestiv Boss, este un individ cu o corporalitate proeminentă, care dispune de o sensibilitate și bunătate sufletească nemărginită. Aflat într-o relație amoroasă încă din liceu cu Oana, casieriță la un supermarket, își fixează ca scop obținerea unei sume cel puțin modice pentru a-și asigura un trai decent alături de persoana iubită. Astfel, Sergiu ajunge șoferul unui interlop, tipologie vădită a individului care după Revoluție își clădește propria afacere necurată, lăsând banul să îi dicteze codul (a)moral.

După această experiență, Sergiu are un moment relevator, descoperind că singura alternativă pentru a avea o viață (cel puțin) obișnuită, decentă, este de a intra în lumea interlopă. (Alexandra Ruscanu)

Marina Costa, Alexandra Ruscanu

în același număr