Revistă print și online
Am plecat la mare cu gândul de a schimba ceva în ideea de gală. Când se dau niște premii, urmează în mod sigur o festivitate cu scenă, cu viori, cu momente artistice. Aș fi vrut ca premiile FICȚIUNEA să se țină pe Plaja Neversea, seara, stând pe perne sau direct pe nisip, vorbind firesc între noi despre ideea de premii, despre nominalizați. Dar n-a fost să fie. Pe 8 iunie, când erau programate premiile, s-au rupt norii. Totuși am coborât pe plajă, m-am bucurat de nisipul ud și am încercat apa mării. E adevărat, nu se putea face mare lucru acolo. Probabil că premiile - orice premii - au în jurul lor un zeu care nu lasă pe nimeni să iasă din tiparul bine-știut. Așa că am ajuns tot la formula clasică, în sală, una foarte mare și modernă, un fost cinematograf, unde Aida Economu îmi spunea că a văzut primul film. Și, ca să rămânem în temă, sala poartă numele nemuritorului actor Jean Constantin.
https://www.youtube.com/watch?v=r4bbU8pj3Xs
Liviu G. Stan, la decernarea premiului
Ce sunt Premiile FICȚIUNEA? Un punct mic dintr-un proiect uriaș. Cu ceva timp în urmă a luat ființă Asociația Creatorilor de Ficțiune, reunind artiști din varii arte. Trăim un moment de melanj artistic, când muzica, filmul, literatura se amestecă sau măcar se intersectează. Ne aflăm într-un punct în care toată lumea vrea să creeze, în ciuda crizei generale a artei. A tuturor artelor. De ani de zile asistăm la un exhibiționism acut, în multe cazuri încărcat de emoție, de mesaj puternic. Oamenii se filmează cu telefonul, încercând să creeze o poveste, să arunce din preaplinul emoțiilor lor. Cu siguranță ați privit cum o adolescentă își taie o rochie pentru a face din ea o vestă ingenioasă. E un film cu detalii, cu vorbe, cu muzică. E o creație de multe ori.
Trăim o perioadă de explozie creativă, când nimeni nu mai are răbdare să citească povestea unui divorț, dimineața unui om plictisit ori aventurile cotidiene ale unei femei inculte și arogante. Sub această presiune, literatura se îndreaptă către subtilitățile faptului de a fi viu, spre culorile revoltei ori spre muzica pașilor unui călător dintr-un veac apus. Ne e dor de Hamlet? Bineînțeles. Dar vrem să citim mai degrabă despre micul șip ascuns în buzunarul lui, decât despre răs-spusa poveste a unui prinț care încearcă să-și răzbune tatăl.
Asociația Creatorilor de Ficțiune reunește artiști care cred în arta hibridă. Mai precis în poveste ca evaziune. Iar aici poate că e bine să reamintesc că ficțiune vine din fictura (lat) - minciună, plăsmuire, cu verbul conex fingo, al cărui participiu (fictum) l-au moștenit mai întâi limbile romanice apoi restul lumii. Ce este ficțiunea? O construcție prezumtivă dar veridică, o lume paralelă, se poate spune. Universul imaginar, adică sperat. Sunt oameni care creează scaune, idei, structuri guvernamentale ori conflicte. Și sunt oameni care creează o poveste în interiorul lumii cunoscute. Fictura nu este doar plăsmuire, ci și imaginea simbolică a unui ins, adevărata sa esență, invizibilă social.
În sensul acesta, de inventatori ai unui univers subiectiv, ne-am autointitulat creatori de ficțiune.
Clipurile în care prevalează esteticul, pictura-fotografie, muzica dublată de o temă literară, diversele tipuri de performing vizual, micro-ficțiunile, flash-ul literar, "instalațiile" simbolice, adeseori bazate pe literatură, reinterpretarea spațiului exterior prin varii modele, de la filmările cu dronă, mixate pe impresii tematice, la ingenioasele informații animate sau la imaginile parodice, care au umplut netul etc. - totul tinde spre o schimbare majoră a sensului creației.
De aceea, Asociația Creatorilor de Ficțiune (ACF) aduce alături scriitori, actori, artiști plastici, cineaști, regizori, critici și cronicari din domeniul ficțiunii, fotografi, creatori de concepte artistice, oameni capabili să inventeze sau să ia parte la o creație colectivă etc.
Deocamdată, două sunt categoriile mari de creatori ai grupului nostru:
Pe scurt, am ales această noțiune generică, fără a face strict referire la artiștii care își exteriorizează emoțiile doar prin mijloacele tradiționale ale artelor vizuale. Creativitatea manifestată la nivel vizual e în momentul de față dominantă, iar povestea, prin orice mijloace ar fi creată, tinde spre vizualizare - chiar în exces. Tocmai de aceea consider că termenul trebuie extins de la artele numite în mod curent vizuale, de la desenul cu pensulă sau de la pelicula cinematografică - la reprezentările recente ale ficturii, uneori realizate printr-un melanj al artelor, în care reprezentarea de tip cinematografic se află pe primul loc.
Prin urmare, un premiu a fost acordat celui mai creativ artist vizual, care, dintre toți cei nominalizați, toți excepționali, după părerea mea, Bogdan Farcaș a fost câștigătorul. Ne-a impresionant rolul din recentul film Neidentificat (r. Apetrei), modul în care evoluează prin imagine — dintr-un polițist inițial credibil, treptat, se transformă; prin expresia puternic vizuală, prin atitudine, devine un psihopat. Farcaș nu joacă, ci trăiește povestea personajului, "desenând-o" cu fiecare secvență.
Așadar, un al doilea premiu a fost destinat scriitorilor, acelora care au depășit faza unei povești lineare. Aici Liviu G. Stan a fost alegerea, și în paranteză voi spune că a avut și cel mai mare număr de nominalizări în cadrul asociației. Romanul său, Salamandre, e o scriere în care știrea jurnalistică se topește, "difuzată" într-un imens labirint, în căutarea monstrului, parcă fără a se ști că acesta e de multă vreme evadat. Patru personaje, care corespund fiecare câte unui anotimp, compun fragmentarist povestea exacerbării actuale.
Desigur, n-am uitat că există o categorie de creatori care s-au manifestat în mod plenar. Horațiu Mălăele mi se pare cel mai vizibil și implicat din anul care-a trecut. În afară de arta actoricească și de regia de teatru, a făcut un film neomanierist (Luca), a publicat două cărți, a avut o expoziție de grafică. Cum spunea la decernarea premiului - acesta e modul său de a da mâna cu oamenii, cu publicul său.
Mai mulți artiști s-au calificat la această categorie, ca artiști ai anului, prin varii contribuții la diversificarea ficțiunii. Tudor Giurgiu – pentru crearea unui mediu de stimulare a creației și pentru viziunea sa particulară asupra ficțiunii. Horia Sârghi, cu cel mai creativ, cult și veridic podcast, a spus povestea zaiafetului. Razvan Mazilu, cu latura hibridă și originalitatea spectacolelor sale. Am inclus aici și creatori de de concept, de mediu, le-am putea spune, care au făcut să funcționeze optim viața creatorilor. Mi se pare uimitoare în sensul acesta capacitatea lui Tudor Giurgiu de a menține zona stimulativă a vieții creatoare, chiar ți în condițiile pandemiei - să ne amintim pe Premiile Gopo de anul trecut: ne-am testat ca să intrăm, dar n-am renunțat. Ioan Cristescu a creat condițiile unei activități intense în jurul Muzeului Literaturii, pentru care MNLR a și primit anul trecut DASA AWARD. Iar Lila Passima, una dintre cele mai originale personalități din domeniul antropologiei, ne-a uimit prin teme dar și prin modalitățile nonconvenționale de a recrea universului etnic. Ea a intrat pe lista inițială prin propunerea altui antropolog uimitor de creativ - Cătălin D Constantin. De asemenea, Bogdan Alexandru Stănescu a creat o colecție de ficțiune străină "Anansi. World fiction", la Pandora M. - aceasta fiind chiar propunerea mea, deoarece știu cât de greu este să impui pe piață o colecție de literatură, parte a mecanismelor necesare creației.
În seara de 8 iunie, ora 19, a avut loc gala de decernare a Premiilor FICȚIUNEA, acordate de revista "OPT motive" și de Asociația Creatorilor de Ficțiune. Deși fusese programată să se desfășoare pe Plaja Neversea, din cauza condițiilor meteorologice, gala a avut loc în sala "Jean Constantin", Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret. Este un început și sperăm să mărim numărul de premii pentru anul viitor.
Premiul FICȚIUNEA este în valoare de 5000 lei pentru fiecare categorie, bani proveniți integral din donații.
Trebuie să spunem că organizarea premiilor a beneficiat de sprijinul Centrului Cultural "Teodor T. Burada" și al Consiliului Județean Constanța.
Desigur, meritul principal în organizarea galei de premiere îi revine Iuliei Pană și filialei Constanța a ACF. Mulțumiri speciale pentru fotografii, cineaștii și actorii constănțeni care au pus umărul la organizarea evenimentului. Și alte mulțumiri speciale Aidei Economu și lui Radu Aldulescu, sprijinitori discreți ai evenimentului.
Prozatoare, autoarea romanelor Fantoma din moară (2008), Lizoanca la 11 ani (2009), Logodnica (2017), este cunoscută mai ales prin trilogia fanariotă, compusă din Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015). A mai publicat Zogru (2006), Cămașa în carouri (2010), Omulețul roșu (2004), Mămica la două albăstrele (2013), Paturi oculte și Zavaidoc în anul iubirii (2024), plus peste 300 de povestiri. 40 de titluri traduse în peste 15 limbi. Debut: Dicționar de simboluri din Opera lui Eliade (1997). Între cele mai recente romane traduse: The Book of Perilous Dishes (2022, 2024, Londra), A malom kísértete (2024, Budapesta) și Dorëshkrimi fanariot (2024, albaneză). Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film. Premii: premiul pt. Proză al Uniunii Scriitorilor /2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009. doinarusti.ro https://doinarusti.ro