Revistă print și online

Lamba, un regizor bine organizat

Încă de la primele pagini, romanul lui Lamba surprinde prin naturalețea cu care se desfășoară în fața cititorului. Fără limbaj pretențios, fără arabescuri literare, Șapte virtuți deșarte și o păcătoasă moarte este un thriller psihologic ce trece testul autenticității prin construcția armonioasă, care permite personajelor să se desfășoare liber, reflectându-le ingenios tensiunea interioară până în punctul angajării totale a spectatorilor. Aici mă refer la spectatori deoarece asta face Lamba din cititorii săi prin puternicul caracter vizual pe care îl insuflă compoziției. Ca un regizor bine organizat, autorul presară treptat detalii și episoade învăluite în mister (cum este, de pildă, cazul sârbului Janko), cărora le prezintă rezolvarea dând senzația unei camere de filmat ce înregistrează cadrul, fără să îndrepte punctul de focus înspre destinul personajelor episodice din jurul lui Horia. El reușește astfel să jongleze cu atenția și interesele lectorului, construind un fir narativ complex, cu digresiuni atent plasate, cu juxtapuneri originale și uneori șocante (cum ar fi reinterpretarea pornografică a icoanelor), care dau o tentă noir întregii acțiuni descrise. Pe măsură ce intensitatea episoadelor crește, și angoasa personajului principal se intensifică, dublată de pasajele în care acesta își imaginează propria moarte în culori din ce în ce mai morbide (și mai convingătoare tocmai din această cauză). Climaxul reprezentat de crima nepremeditată apare ca o eliberare firească a tensiunii acumulate în Horia pe parcursul capitolelor, creând o scenă hipnotizantă, care se parcurge cu sufletul la gură. Violența devine o parte integrantă a personajului și, chiar dacă nu acționează întotdeauna pe baza ei, cuvintele reușesc să contureze încordarea din interiorul său. Prin această tehnică ajungem nu numai să simpatizăm personajul, dar să îi justificăm și reacțiile pe alocuri, astfel încât finalul, ușor previzibil, trece drept un compromis formal acceptabil.

Fără să exploateze profunzimile întunecoase ale personajului în mod exagerat sau kitsch, autorul reușește să construiască o lume perfect plauzibilă, în care trăim intens vreme de 200 și ceva de pagini, ca și cum am privi o versiune românească, ceva mai moale a unor secvențe din Fight Club.


Alexandru Lamba, Șapte virtuți deșarte și o păcătoasă moarte, Litera, BPC, 2022

Ioana HODOR

Absolventă a masteratului de Teoria și Practica Editării, Ioana urmează în prezent cursurile Școlii Doctorale Litere, unde cercetează importanța reinterpretării miturilor clasice grecești în literatura de consum ca metodă de succes în industria de carte. A publicat în texte în Observator Cultural, Poetic Stand, SUB25 și Slovo și în revistele internaționale Artefact magazine și Fragmented Magazine.