Cărți pe scurt

Laurențiu Vlad, Diana Alexandra, Ciprian Handru

Cronica de carte

Nr. 115 / 27 (serie nouă) / 16 mai, 2022

Frumuseți

Vlad Mihăilă – Frumusețea în slujba națiunii. Primele concursuri Miss România (1929-1933), Editura Institutul European, Iași, 2021, 535 pp. + anexe

Dincolo de anecdotica pe alocuri fascinantă a textului de față, Vlad Mihăilă s-a străduit, urmare a unei documentări consistente în arhive și biblioteci (inclusiv de pe internet), să ne arate cum o istorie mondenă, subiect facil, cum ar spune unii istorici, poate să devină un vehicul al unei feminități "naționalizate", construite pe fundațiile apartenenței la o specificitate românească. Dar idealul de frumusețe național, promovat sistematic în aceste concursuri, era unul anacronic, de secol XIX, "folclorizat" (cum ar fi spus Alexandru Duțu). Acesta intra într-o tensiune fără echivoc în relație cu perspectiva modernă asupra feminității, care încerca să elimine concepția tradițională a percepției corpului femeii ca obiect, fie el și unul al națiunii. Este o carte de istorie culturală despre naționalism și competițiile lui, despre feminism, despre imagini și imagologie, despre viața de zi cu zi, în special cea mondenă, a anilor 1930-1940, scrisă admirabil de un tânăr istoric talentat. (Laurențiu Vlad)

Eveniment

Abdulrazak Gurnah – Paradis, LITERA, 2022

Al doilea roman semnat de Abdulrazak Gurnah, proaspăt premiat cu Nobel, apare la editura Litera. Un roman de mare forță, care transpune povestea unei călătorii și a unei lumi care justifică pe deplin titlul romanului. Yusuf își pierde libertatea, iar această schimbare îl pune în situația de a-și reevalua valorile moștenite. Treptat, romanul devine o imagine a Africii, ca spațiu labirintic și poetic totodată.

Confesiunile sunt la modă

Câștigător la secțiunea Nonficțiune, Andrew Carnegie Medals of Excellence/2022

A Little Devil in America: In Praise of Black Performance, semnat de Hanif Abdurraqib, este un volum de eseuri care vizează cele mai de seamă personalități de culoare din Statele Unite ale Americii. Melanj de confesiuni și autobiografie, cartea trece cu ușurință de la personalități precum Michael Jackson la descrierea relației scriitorului cu prietenii săi ori trasarea imaginii tatălui obosit după zi lungă de muncă. Eseistul a fost inspirat în scrierea acestor pagini de cuvintele cântăreței și dansatoarei Josephine Baker: "I was a devil in other countries, and I was a little devil in America, too." (Diana Alexandra)

Refugiații

Jenny Erpenbeck – Eu plec, tu plec, el/ea pleacă, trad. Andrei Anastasescu, ed. Bleck Button, 2021

Jenny Erpenbeck este considerată una dintre cele mai bune scriitoare contemporane din Germania, iar romanul ei a fost nominalizat la International Booker Prize/2018. Tema principală pornește de la situația refugiaților, care au invadat Europa în urma conflictelor din Orient. Autoarea pune sub lupă politicile occidentale față de criza refugiaților, centrându-se pe cazul unui bărbat care se redescoperă în culturile altor refugiați prin experiența comună. Scrisă alert, într-un discurs dramatic și lucid, cartea impresionează și seduce de la primele pagini.

O reeditare necesară Svetlana Aleksievici – Rugăciune pentru Cernobîl, Editura Litera, 2019

Cartea Svetlanei Aleksievici, apărută în traducere la Editura Litera (2019), este constituită din numeroase mărturii ale supraviețuitorilor de la Cernobîl din 1986. Autoarea reușește să exploreze tragicul în peste 300 de pagini, așa cum s-a simțit el de către muncitorii de la centrală, medici, pompieri, oameni de știință etc. – toți cei implicați direct în arhicunoscutul dezastru care se resimte și astăzi... De reținut că volumul a inspirat serialul "Cernobîl". (Ciprian Handru)

în același număr