Revistă print și online

Ultimul Don Juan - o premieră faină

Ieri seară am fost în Titan, ca într-o excursie de vară. Alei curate, cartier înverzit și cer cinematografic. Acolo e Sala Gloria, unde a avut loc premiera spectacolului Ultimul Don Juan, un text spumos cu trei actori care - se simte clar că joacă din pasiune: Aida Economu, Ionel Mihăilescu și Alexandru Chindriș. 

Subiectul debutează ex abrupto: Natalia și Pavel, îndrăgostiți și nu prea,  vin într-un oraș mic să se căsătorească în mod discret, iar aici dau peste Ultimul Don Juan. Comedia, de un romantism nedisimulat, având accentul pe poveste, te ține o oră alături de personaje, care prind consistență cu fiecare scenă. Fără complicații de regie, piesa se derulează dinamic, cu un joc natural, care pare să curgă dintr-un capăt în altul al scenei, cu replici de efect, dar mai ales cu o armonie desăvârșită a celor trei actori, lucru mai rar. 

Regia îi aparține Teodorei Petre, care în urmă cu șase luni a pus în scenă, la TNB, Extraordinară viață de Mariano Tenconi Blanco. Acum dă un spectacol estival, o comedie făcută să uităm de ultimele două veri. 

După rolul consistent din Extraordinară viață, lucrat exemplar,  Aida Economu vine aici în postura de femeie ajunsă la vârsta la care își dă seama de valoare galanteriilor masculine și de farmecul risipit al unui mit. Nu doar credibilă, ci cu forța rară de a exprima evoluția unui caracter de comedie, Aida Economu dă tonul jocului.

În completarea ei, Ionel Mihăilescu, inventiv și surprinzător, ca de obicei, intră în scenă ca un bufon, ca apoi să devină un Don Juan atipic, cu  parfum de romance

Între aceste două caractere evoluează Pavel, interpretat de Alexandru Chindriș, care m-a cucerit în primul rând prin vocea de scenă, prin modul atât de firesc de a intra într-un rol de "logodnic",  prototip perimat în teatrul de comedie. Când apare la final cu un uriaș buchet de flori roz, aproape că îți dorești să aibă loc o răsturnare de situație. Proaspăt, cu un joc de-o naturalețe cuceritoare.

Spectacolul merită din plin, e tonic, frumos, cu final pe cât de improbabil pe atât de sperat. Îți redă tonusul, îți amintește că a venit vara. În plus, merită să faci o excursie la Gloria, sală, altădată cinematograf, care are în față un mic amfiteatru, numai bun pentru spectacole nocturne. Iar cerul arată așa:

Doina RUȘTI

Prozatoare, autoarea romanelor Fantoma din moară (2008), Lizoanca la 11 ani (2009), Logodnica (2017), este cunoscută mai ales prin trilogia fanariotă, compusă din Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015). A mai publicat Zogru (2006), Cămașa în carouri (2010), Omulețul roșu (2004), Mămica la două albăstrele (2013), Paturi oculte și Zavaidoc în anul iubirii (2024), plus peste 300 de povestiri. 40 de titluri traduse în peste 15 limbi. Între cele mai recente romane traduse: The Book of Perilous Dishes (2022, 2024, Londra), Zogru (2022, Marsilia) și A malom kísértete (2024, Budapesta) și Dorëshkrimi fanariot (2024, albaneză). Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film. Premii: premiul pt. Proză al Uniunii Scriitorilor /2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009. doinarusti.ro https://doinarusti.ro

în același număr