Revistă print și online
Revista Ficțiunea • 139 / 51 (serie nouă) / 21 noiembrie, 2022
"Orice laș poate s-apese un trăgaci..."
Emanuela ILIE
Nu știu cum se întâmplă, însă, de ceva vreme, două sunt întrebările care mi se tot pun, în diferite contexte mai mult sau mai puțin formale: 1. de ce mă încăpățânez să scriu în reviste literare sau publicații culturale neindexate, din moment ce textele apărute în ele nu pot fi cuantificate într-un ...
Eugen Simion: umanismul literaturii și vocația dialogului
Sorin IAGĂRU-DINA
Multă vreme profesorul, criticul și academicianul Eugen Simion a fost pentru mine o instanță abstractă, o ,,ființă de hârtie“, vorba lui Roland Barthes. O referință bibliografică de neocolit începând din liceu, coordonator al manualului de limba și literatură română din clasa a douăsprezecea, autor ...
Cătălin-Mihai Ștefan: O singură dată am fost insistent
ZENOB
**Cătăline, ți-ai legat existența, până acum, de mai multe spații. Te-ai născut la Tecuci, ai urmat studiile universitare la Iași, ai călătorit multișor prin țară și străinătate (inclusiv cu ocazia unor manifestări culturale importante). Dacă ar fi, totuși, să alegi un singur oraș, care ar fi acela? ...
Despre traumele comunismului și sfârșitul erei ceaușiste
Alexandra RUSCANU
Perioada anilor aflați sub dominația disruptivă a regimului comunist în România (și nu doar) poate fi definită, raportându-ne la un nivel psiho-afectiv individual și colectiv, de un traumatism desconsiderat, a cărui reverberație se resimte și astăzi, după mai bine de 30 de ani de la încheierea dicta ...
Cultivator de amintiri
Ioana MIRON
În minte ta e un câmp vizual plin de ce făceai acum cinci, cincisprezece ani, umplându-ți plămânii de aerul alocat amintirilor, cu spectacolul bogat și încet-încet al rememorării. În ceea ce privește amintirile, ele sunt, în mare parte, nedistingibile: aici jucăria preferată avea culoarea roșie, aco ...
Diorama vieții ca posibilitate
Smărăndița-Elena COSTIN
Recentul roman al lui Andrei Velea, a.normal, apărut la Editura Litera, 2022 și prefațat minuțios de către Laurențiu-Ciprian Tudor, este mărturia clară a faptului că genul romanesc este, așa cum spune Milan Kundera în Arta romanului sau Testamente trădate, oglinda în literă a compoziției muzic ...
Gioco di mano. Un volum bun, o farsă și mai bună
Răzvan IDRICEANU
În ultima perioadă, numele lui Radu Demetriades și-a făcut din nou loc în lumea literară prin debutul său în poezie, volum intitulat Gioco di mano. Pentru cei care aud pentru prima dată acest nume, Radu Demetriades a mai fost în centrul lumii literare prin anul 2017, când a publicat o cronică a aș ...
Și s-au prins în brațe, și s-au strâns...
Petre NECHITA
Bârfa e chemare și nevoie de bază a omului. La fel cum un învățat simte nevoie să adune cât mai multe cunoștințe și apoi să le împărtășească prin prelegeri și pagini scrise, tipărite și răspândite, așa și restul oamenilor sunt mânați de dorința de afla și de a spune mai departe. Iar în redacția ziar ...
doar iluzii și buruieni pe creier
Claudia Surdu
am încetat să îmi mai leg eșarfe
mi se încolăcesc frânghii de cuvinte
ce îmi sugrumă gândurile
și voi rămâne doar cenușa aceea
îngropată lângă cel mai uscat copac
care a zbătut crengi în singurătate
căci din mine nu mai cresc flori
aripi sau speranțe
doar ...
Istanbulul celor 1001 de povești
Luiza NEGURĂ
Mereu am considerat că întâlnirile cititorilor cu universurile ficționale nu sunt pur arbitrare, ci implică o afiliere spirituală, de viziune, mai mult sau mai puțin conștientă, iar apropierea selectivă de anumiți scriitori e o manifestare a unui fatum metaliterar.
Pe Elif Shafak am îndrăgit-o d ...
Creația psihică, creația artistică
Daniela LUCA
Gaston Bachelard reproșa psihanalizei că se îndepărtează de însuși obiectul creației artistice, pentru a se cantona într-un domeniu prea uman și, prin asta, deloc specific artistului. Arta în sine nu este terapeutică, dar este evident că se poate insera într-un proces terapeutic. Din punct de vede ...
O premieră așteptată
Adriana Popescu
Teatrul Național "I.L.Caragiale" din București vă oferă prilejul reîntâlnirii cu o creație actoricească de referință, cea a lui Marcel Iureș în spectacolul CREATORUL DE TEATRU de Thomas Bernhard. Piesa a fost pusă în scenă inițial de Alexandru Dabija la Teatrul Act, în anul 2001, fiind una dintre ce ...