Revistă print și online

Gioco di mano. Un volum bun, o farsă și mai bună

În ultima perioadă, numele lui Radu Demetriades și-a făcut din nou loc în lumea literară prin debutul său în poezie, volum intitulat Gioco di mano. Pentru cei care aud pentru prima dată acest nume, Radu Demetriades a mai fost în centrul lumii literare prin anul 2017, când a publicat o cronică a așa-zisului roman intitulat El Astrolabio. Poetul anunța pe atunci că a descoperit în Argentina un scriitor român talentat, presupusul autor al romanului abia menționat, Antonio Rodriguez de la Muerte. Romanul fictiv, care a stat la baza cronicii lui Radu Demetriades, se prezintă drept jurnalul intim al unui astronaut pe lună, care, odată ajuns pe suprafața selenară, își descrie procesul de autosatisfacere sexuală. Cronica a fost distribuită la toate editurile și revistele literare din România, cu scopul final de a ajunge în revista România literară. Mai târziu, adevărul iese la iveală, aflându-se că romancierul româno-argentinian nu este altceva decât o plăsmuire a celor din jurul grupării Dezarticulat. Radu Demetriades, colaborator al comunismului și șofer al lui Che Ghevara, rămâne așadar o fantasmă cu o însemnătate ideologică relevantă, însă nu s-a confirmat oficial nici până astăzi cine ar fi păpușarii din spatele farsei. Autorii acesteia par să fie cei din spatele editurii Dezarticulat, care au fabricat încă din 2017 identitatea lui Radu Demetriades pentru a-și putea pune în practică farsa literară și care i-au pregătit acum, în 2022, revenirea.

Reîntoarcerea lui Radu Demetriades în lumea literară se concretizează prin debutul său absolut în poezie. Fiind deja cunoscut de către critica literară, debutul său a fost primit pozitiv, dar cu mai multă reticență, astfel încât farsa să nu se repede. Volumul, intitulat zeflemitor Gioco di Mano, apare în toamna anului 2022 la editura Dezarticulat. Universul liric reconfigurat de Radu Demetriades gravitează nonșalant în jurul experiențelor nostalgice din perioada comunismului. Poziționarea sa ideologică este discutabilă, totuși, întrucât se plasează, paradoxal, poezia sa fiind o imixtiune cu iz politic și ironic asupra comunismului. Regăsim deopotrivă o stare nostalgică și melancolică cu privire la regimul opresiv, cât și un substrat deloc voalat de umor și persiflare, satiră.

Fără doar și poate, R.D. este un produs fictiv care întruchipează o serie de clișee specifice omului aflat la vârsta senectuții, care a trăit în comunism. Discursul său liric reflectă foarte bine această atitudine prin formulele de adresare specifice, precum "dragii mei". Personajul poate fi privit și drept o figură colectivă, care reflectă în linii mari individul oportunist, care a avut parte de un trai privilegiat ca urmare a pozițiilor sociale importante (consultant al Securității și șofer al lui Che Guevara). Inclusiv construcția personajului include un schelet caricatural, pe baza căruia este rezultat ... poetul Radu Demetriades.

Poezia sa prezintă un discurs liric degajat, natural și antiliric și poetic. Este limpede că volumul nu are ca scop propunerea unui proiect poetic serios, ci mai degrabă pastișarea unor metehne ale poeziei contemporane. În ciuda acestui fapt, putem admite că Gioco di Mano, privit dintr-o perspectivă de ansamblu, depășește calitativ multe dintre scrierile poetice ale "poeților" de azi. După cum observă și Mihnea Bâlici, "ca gest de frondă în lumea scriitoricească, volumul este bun"; deși se ridică peste multe proiecte poetice de astăzi, valoarea sa literară este totuși suficient de redusă.

Volumul a atras rapid atenția criticilor literari cu autoritate: "Unul dintre cele mai smart și provocatoare proiecte din poezia ro a ultimilor ani" (Mihai Iovănel), "Avem de-a face cu un construct experimental, cu un concept ludic sau cu o "mistificțiune" ingenioasă" (Paul Cernat), "Dacă poezia română contemporană ar fi o tarabă de kitschuri de lângă castelul Bran, Gioco di mano este pulometrul." (Nicolae Manolescu). Într-adevăr, farsa și-a atins obiectivul. Mai mult decât atât, consider că, deși nu și-a propus un proiect artistic în adevăratul sens al cuvântului, Gioco di mano ne propune o poezie interesantă, amuzantă și provocatoare.


Radu Demetriades, Gioco di mano, Dezarticulat, 2022.

Răzvan IDRICEANU

Masterand al Facultății de Litere, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" Iași, este pasionat de literatură contemporană, poezie avangardistă, filosofie și literatură fantasy. A publicat studii în volume studențești colective despre poezia de front a poetului Geo Dumitrescu, parte a lucrării de licență, cu un subiect legat de generația Albatros. Alte studii ale sale, publicate, de asemenea, în volume academice, tratează valorificarea elementelor folclorice autohtone în proza românească din secolul al XX-lea.

în același număr