Revistă print și online
Atunci când ai plecat
ai luat cu tine orașul
Prin tăcerea de sfinx a zilei
în toată puterea cuvântului
la adăpostul aplauzelor pentru
un adevăr ce făcea comerț cu el însuși
când îngerii stăteau
îngrijorați deasupra răscrucilor
precum flăcările peste nebănuite comori
iar suferința înainta în lume
ori de câte ori era amintită
Atunci când ai plecat
ai luat cu tine orașul
Prin spaima ieșită
din tratatele de urbanism
ca o consimțire vinovată
a lacrimilor ce botează obrajii
oricărui mâine
când strada cu arbori seculari nu mai știa
pe amintirea cui să se vândă
iar cerul dimineții venit la amiază
se zbătea în venele reci ale păsărilor migratoare
Un cod al samurailor
Nu voi mai pleca niciodată din acest cvartal
cu străzi înguste și lucioase
ca niște piei lepădate de șarpe
și imobile standard pentru
societatea bluzelor albastre
ale capriciosului secol douăzeci
unde trunchiul subțire al plopilor
se aseamănă cu o cârje papală
și-n parcarea magazinului hard-discount
aflat terenul fostelor întreprinderi industriale
Ianuarie este o jertfă ce nu mai ține numărătoarea
dimineților care ne seamănă
cu toate cuvintele plecate în exod
sub inimi ce bat în ritm de mătănii
printre adăposturi publice locale
unde teoriile înclinației marginale spre fericire
necesită nuanțe iar speranța
se cimentează-n abandonuri
precum în pierzător un cod al samurailor
Iubirea de apoi
Zilele și nopțile de iarnă
împărțite între ele precum o taină
la început de Februarie
Priviri pe care frigul le face mai limpezi
Liniștea ce nu se mai poate opri din povestit
când micul survol al stolului de vrăbii
schimbă cerul la față
iar câteva adevăruri ne sunt de ajuns
Și căderea matematică a ninsorii
peste promisiuni și acoperișurile caselor vechi
uitate într-o zi ce nu o să mai vină
peste amintirea felului tău
de a sugera un salut
lângă buchetul de flori neliniștitoare
ca o muzică de pian
ce străbate cetăți
unde singurătatea cea bună
și mirajul iubirii de apoi
stau la temelia veacului
Acalmie și revelație
Într-o mică tutungerie
aproape de faleza
acelui oraș al teilor
unde ți se pare că ești uitat pe lume
la primele ore
pline de acalmie și revelație
când toate lucrurile din jur
sunt relicvele unui nou început
iar orice amintire devine fioroasă
vagul ei împinge sângele prin artere
ca un Sisif bolovanul spre dealuri
și fluviul se retrage
în derivă spre alte nisipuri
spre largul oceanelor comunicante
unde spaima prisosește
și sfârșitul tinereții este un domiciliu forțat
unde trebuie să iei totul de la capăt
niciodată mai hotărât, niciodată mai singur
Homeland cinema
Ninge cu fulgi mari
ca niște globuri de lumină proiectată
peste case și străzi
pavoazate cu piatră cubică
într-un cartier al orașului
apărut în prelungirea
unui neorealism italian
și nicio frază în plus
și niciun sunet în minus
unde să se adăpostească
farmecul dureros al lucrurilor mărunte
când zgomotul lingurițelor ce lovesc
pereții cănilor de ceai
acoperă țipătul din off
al tăcerilor adunate în oameni
ce ar putea să-și spună totul
și totul să fie suportabil
într-o seară prinsă în cadre iernatice
când perdeaua de omăt
acoperă un replay la îndemână
și fructele albesc pe masa festivă
iar cu degetul arătător pe buze
orele sărbătorii își alungă discret sărbătoriții
Desespoir agréable
Eu îți vorbesc și acum despre rostul bucuriilor efemere
deși nu știu dacă le-am întâlnit
mai mult de două-trei ori până acum
când lumina roșie a soarelui de Ianuarie
ni se așază pe față în dreptul micii cofetării
unde ne îngăduim unul pe celălalt
la masa cu mușama înflorată
înainte de plecare
la marginea urbei lipită de frontiera cu Orientul
unde orice este permis
atât timp cât lucrurile se desfășoară în liniște și indiferență
iar vrăbiile ciugulă clipele de tăcere prelungă
uitându-se amenințător la ochii ce evită să privească alți ochi
când seara este prea scurtă pentru contradicții
și o corabie cu reverii acostează la țărm
iar de la bordul ei se revarsă un cântec nostalgic
ce ar putea fi și despre noi
măcar în prima și nesfârșita lui parte
Gestul amiezii
Tot ce spui acum este de fapt
un fel mai aparte de tăcere și de adevăr
Gestul leneș al amiezii
ca un dromader trecând prin urechile acului
culoarea ei cenușie venind de departe din
iarna ce ne-a irosit
printr-o casă în stil baroc de secol optsprezece
cu două caturi, mansardă și peron
unde palmele tale se lipesc de geamul ferestrei
ca si cum s-ar putea vedea cu ele mai bine
locul de intersecție unde putem
fi măcar o parte din tot ceea ce suntem
cum urmele în pielea zgâriată
într-un cartierul patriarhal de la marginea orașului
unde soarele se aruncă printre ruine
precum gladiatorul în groapa cu lei
O iarnă grea
>
O iarnă grea se cuibărește în iarna de acum
păsările ieșite din tablourile lui Braque
stau încremenite pe cumpăna zilei
când sabia desenează pe zăpadă
o sabie ce o să ne apere
de sălbăticiunile zilei ce adulmecă
întâmplări misterioase
ce te privesc și fug fără se uite înapoi
pe vulnerabila cale de mijloc
O iarnă grea se cuibărește în iarna de acum
chipul de metal al serii întoarce
și celălalt obraz brăzdat de uimire
ca de o cicatrice adâncă
și vorbești despre joia de mâine
fără acuze sau încântare
ca și cum ai vrea să menții distanța
între două sau mai multe lucruri
pe care cândva le-ai iubit
Între două zile
Granițele dintre două zile
ca o tăietură neînchisă a pielii
ori rană secretă prin care umblă un alt eu
în acest sfert de anotimp devenit
o bombă cu ceas de care nu îți mai pasă deși îi auzi ticăitul
o narațiune surogat care se derulează
emancipându-se de propriul ei povestitor
când mierea din hexagonul fagurilor
se varsă în orele ce se tem de propria lor durată
și de starea lucrurilor iar eu alerg pe scara interioară în formă de melc
vreau să ajung din urmă istoria dimineții de astăzi târâtă de mărfare la triaj
și lăsată acolo să nu mai știe drumul de întoarcere așa cum se abandonează pisicile
ce vânează puii de pasăre din curtea gospodarilor
Ploaia peste țigle
>
Auzi cum ploaia cade peste țigle într-o ultimă zi de Noiembrie unde vinovăția unor întâmplări mai vechi se iartă a doua oară printre înghețuri și dezghețuri sociale intrate în mentalul colectiv și-n decrepitudine printre nenumăratele lumini și umbre reci ale stropilor mărunți ce fac ca lucrurile să pară
mai mici și să se vadă mai clare Un declin fastuos aceste ceasuri
ce se arhivează-n zâmbetul tău complezent
când toamna sfârșește precum plecarea unei rude
despre care știi că nu se va mai întoarce niciodată
Alexandru Cazacu