Revistă print și online

Lucian Popa: ZIDART este un instrument de comunicare socială

Ca și Bacovia, ZIDART a depășit deja zidurile Bacăului, iar oferta artiștilor contemporani are legătură cu o parte a creației marelui poet simbolist: culoarea. În fond, aceasta este, totodată, și diferența: o explozie de culori vii care-și propun și chiar reușesc de minune să lase tonurile gri doar ca simplă speculație metaforică. ZIDART este despre artă urbană, despre verticalizare, tinerețe și lumea de mâine. Vă propun un interviu cu Lucian Popa, fondator și manager ZIDART, 32 de ani, necăsătorit (nu are timp), parcimonios în acordat interviuri, dar generos peste măsură când este vorba de revitalizat spații citadine.

Sebi Șufariu


Cum a apărut și ce este ZIDART?

ZIDART este un instrument de comunicare socială prin care artiștii intră într-un dialog creativ și educațional cu participanții la spațiul public. Acolo se întâmplă magia ZIDART, unde dimensiunea sufletelor-perete emit noi frecvențe și vibrații care stârnesc curiozități, ridică întrebări sau provoacă cetățenii.


M-am întrebat mereu dacă apariția acestei veritabile explozii de culoare și forme grafice în orașul gri al lui Bacovia este o întâmplare sau un proiect cu un tâlc anume?

Proiectul ZIDART a luat naștere din dorința de a dărâma zidurile dintre noi, colorându-le pe cele din jurul nostru în anul 2017, într-un context în care Bacăul a fost timp de un an Capitala Tineretului din România. Eu și colegii mei ținem foarte mult ca ZIDART să crească într-un mod armonios, organic și sănătos. Gândim în detaliu fiecare activitate, iar temele pe care le alegem abordează aspecte de actualitate ale societății. Aceste particularități ne ajută să punem bazele unei comunități participative la spațiul citadin.


Dincolo de estetică sau prin estetica pe care o promovați, există și un alt mesaj? Sau altfel spus, prin ceea ce faceți vreți să atrageți atenția asupra a ceva?

Mesajul și scopul ZIDART, dincolo de estetică urbană, este acela de a stârni comunitatea prin mesaje sau subiecte pe care le ridicăm pe "tapet" pentru a ajunge împreună la un comportament social responsabil. Fiecare ediție abordează o temă de interes social și, datorită artiștilor, reușim să trezim conștiințe și comportamente care în timp vor contribui la o societate armonioasă în care ne dorim cu toții să trăim.


Cum arată o zi de lucru obișnuită, cum vă selectați proiectele, temele, zonele în care veți lucra?

Acest interviu îl scriu imediat după întâlnirea de lucru cu echipa care a avut loc timp de 3 zile, la o cabană, undeva la munte. La fiecare început de an, planificăm următoarea ediție ZIDART și stabilim etapele implementării proiectului. De la fundraising, comunicarea temei, obținerea pereților până la recrutările de voluntari, selecția artiștilor și a zonei de implementare a picturilor murale. Acestea sunt doar o parte din multitudinea de taskuri care creionează o ediție ZIDART.


Care este receptivitatea "beneficiarilor", în special a celor care reprezintă Asociațiile de locatari, blocuri, imobile, etc., din zona urbană clasică, construită în anii ’60-’80?

Beneficiarii sunt extrem de încântați de demersul nostru și ne încurajează să continuăm în cât mai multe cartiere din oraș. Deși am întâmpinat o reticență a beneficiarilor în primul an, începând cu 2019, comunitatea a înțeles ce vrem să facem și ni s-a alăturat în acest demers cultural, artistic și educațional. Le suntem recunoscători că s-au deschis către artă, către frumos, către mesaj și abia așteptăm să continuăm această călătorie împreună.


Fără nicio exagerare, ați acoperit prin picturile voastre suprafețe substanțiale din fațadele gri, ponosite ale orașului, mii de metri pătrați. Cum vă procurați vopselele, tot ce vă trebuie pentru activitatea voastră?

Acest proiect nu ar fi putut exista fără implicarea antreprenorilor locali. Datorită lor reușim să rămânem un proiect apolitic, independent, care dorește să continue în armonie, alături de comunitatea băcăuană.


În condițiile în care nu mai putem vorbi doar de ZIDART – proiect local, ce rol a avut Street Art Festival în a atrage și face cunoscută activitatea voastră peste granițe?

Din 2021, din ce în ce mai mulți artiști internaționali ne calcă pragul și lasă în Bacău adevărate capodopere de artă care ne plasează pe harta globală a artei stradale. Prin intermediul lor, dar și prin strategia de promovare pe care echipa de comunicare o dezvoltă, stârnim interesul multor artiști care vor să participe la ZIDART și să-și pună amprenta pe unul dintre sufletele-perete pe care noi le punem la dispoziție.


Ați fost invitați și ați participat la alte evenimente din străinătate, cum a fost cel din Portugalia, de la Câmara de Lobos. Cât de utile sunt aceste interacțiuni cu alți artiști, cu alte culturi și viziuni artistice?

Prezența echipei ZIDART în Portugalia, Madeira – Câmara de Lobos, reprezintă pentru noi o recunoștință și mesajul că ceea ce facem este de interes la nivel internațional, în culturi unde arta capătă mult sens. Interacțiunea cu comunitatea din Câmara de Lobos a fost extrem de dinamică și bogată în experiențe de neuitat. Suntem primii români care au lăsat pe arhipelagul portughez din Atlanticul de Nord o pictură de mari dimensiuni în care s-au regăsit majoritatea localnicilor. Există premise să ne întoarcem și să punem bazele primului festival de artă stradală din Madeira.


Știu, este greu de selectat ceva din moment ce iubești tot ceea ce faci, dar dacă ar fi să alegi trei proiecte de suflet, care ar fi astea?

Iubesc tot ceea ce fac, deci mă bucur foarte mult de toate proiectele pe care le dezvolt în Bacău. Cred foarte mult în misiunea și scopul proiectelor culturale, așadar sunt profund implicat în toate demersurile care îmi confirmă puterea artei, a informației și a unei comunități participative la calitatea vieții din oraș.

O să enumăr doar o parte din proiectele în care eu cred foarte mult:

ZIDART, I.D. Fest, Street Delivery Bacău, Les films de Cannes Bacău, Zilele filmului românesc, recreARTiv.


La ce lucrați în acest moment, care sunt planurile pentru 2023?

Lucrăm la următoarea ediție ZIDART, care va arăta diferit. Va avea o nouă dimensiune și o dinamică ce va anima și mai mult publicul. În același timp, dorim să aducem în prim-plan și alte proiecte pentru care în momentul de față suntem în căutare de fonduri. În momentul în care vom reuși să avem o predictibilitate, vom comunica public intențiile noastre.


Sebi Șufariu în dialog cu Lucian Popa

Sebi ȘUFARIU

Jurnalist, poet, prozator. A publicat volumul de poezii Cel nebun după poezie și este prezent în periodice și antologii. Recent a încheiat un roman.