Revistă print și online

Impresii de lectură

Regulile sunt ale scriitorului

Ramona Bădescu


"Depravatul din Gorgani", continuarea "Ciudățeniilor amoroase", vine cu alte fapte, cărora Doina Ruști le dă viață prin intermediul unor personaje din cartierul Gorgani, și nu numai, bântuind fără leac prin istorie, dar și în imaginarul colectiv.

Stranietatea și misterul întâmplărilor copleșesc, prozatoarea punând parcă ordine în haosul de senzații, prin cele 17 reguli ale depravării, care nu se referă neapărat la excese erotice. Cea dintâi regulă este, culmea (!) – Să nu fii ciudat! Iar regula nr. 3 , Desfrânat, dar cu ștaif, este aproape axiomatică pentru epoca fanariotă. Ultima pune în balanță prețul plătit: Plăcerile costă! După caz, bani, bunuri sau viață.

Apar din nou cuvinte cu sonorități inedite: teleleica, maglisitul, zarnacadeaua ne plimbă printre vechi miniaturi desprinse din manuscrise, printre portrete și veșminte sofisticate din care nu lipsesc șalvarii, șalurile și turbanele. Toate aceste imagini reconstituie o întreagă lume, dominată de o semantică a ierarhiilor sociale și a vanităților.

Parcă mai mult decât în "Ciudățenii amoroase", regăsim în "Depravatul din Gorgani" mici istorii suculente dezvoltate ca în "Homeric". Devenim martori ai drumului parcurs de la documentul arid, de cancelarie, la povestea in nuce, o vedem cum s-a integrat ea în fluidul romanului. Practic, asistăm cum imaginația și creativitatea se nasc din cercetare laborioasă și pasiune.

O parte dintre depravări mi-ar plăcea mult să le regăsesc într-o proză mai amplă sau într-o serie de nuvele. Întâmplător sau nu, numărul ciudățeniilor este aproape egal cu cel al săptămânilor dintr-un an și, după asemănarea zilelor, unele sunt atipice, altele curg pe nesimțite către deznodământ. La final, privind din nou portretul depravatului de pe copertă, îți amintești că el e autorul cărții oferite lui Eleni, cititoare împătimită, iar regulile sunt, la urma urmelor, ale scriitorului…


Doina Ruști, Depravatul din Gorgani (proză scurtă), Litera, 2023


Femei scrise de femei

Teodora Balan

Femei de toate vârstele, mame singure, divorțate sau cu soțul plecat la muncă, femei care urmează să devină mame sau care abia au devenit mame, bunici, fete care au crescut fără părinți alături, tinere care încearcă să se opună "destinului" ales de părinți și de tradiție. Femei singure sau femei care se află într-o relație disfuncțională, femei care muncesc și care caută să-și asigure traiul, femei care se pierd în munca casnică. Acestea sunt doar câteva dintre femeile și situațiile pe care le întâlnim în cele 23 de proze din antologia Retroversiuni, coordonată de Cristina Ispas și publicată în 2023 la Editura Paralela 45.

Cele 23 de scriitoare, ale căror proze construiesc antologia, oferă perspective feminine asupra femeii în diferite cadre ale cotidianului: o seară în club, la un concert, după mult timp ca mamă divorțată și însoțită de copil, căci tatăl nu mai poate lua copilul la el; rutina zilnică a unei "pisicărese", așa cum o numește Simona Sora în titlul prozei pe eroina ei, care are grijă de pisici cât timp stăpânii lor sunt plecați de acasă; o reîntâlnire după mult timp între două prietene vechi; o zi de ieșire cu copilul la joacă și discuția obișnuită cu vecina; momentul neașteptat al izbucnirii războiului în Ucraina și multe altele.

Acest cotidian al fiecărei femei aduce cu el o privire către sufletele acestora. Momentul în care Liliana, din Beculețe de Crăciun (Emanuela Ignățoiu-Sora), intră în sala de jocuri și își vede soțul în fața aparatelor îi amintește de viața pe care au dus-o împreună și de vinovăția că nu a putut să-și protejeze copilul, vinovăție care-i macină sufletul zilnic. Sentimentul matern al protecției leagă între ele mai multe femei și mai multe proze din Retroversiuni. Nu este de pierdut din vedere această caracteristică a volumului, și anume faptul că prozele comunică între ele fie prin sufletele femeilor care se aseamănă, fie prin dorințele lor de a lupta împotriva prejudecăților, fie printr-un clovn sau prin niște pisici, personaje comune unor proze. Singura privire masculină din antologie ne-o oferă Elena Vlădăreanu în Stârcul auriu, proză care prezintă un "cotidian distopic", care a fost, parțial, parte din viața noastră din timpul crizei sanitare. Sufletul femeii este surprins și aici, chiar dacă printr-o privire masculină care pare să nu înțeleagă inițiativa femeii de lângă el de a proteja o ființă fără teama de a-și risca propria viață.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale prozelor din Retroversiuni îl constituie abordarea unor subiecte inaccesibile, în toată complexitatea lor, unei perspective masculine, precum maternitatea sau nașterea și momentele grele ce urmează după naștere, care duc femeia până în pragul depresiei postnatale. Aceste momente, precum și orice alte ipostaze în care s-ar afla o femeie, sunt însoțite de bagajul de prejudecăți ale societății, de traume și de "moșteniri" transmise de la o generație de femei la alta. Luăm ca exemplu discuția dintre o mamă și fiica ei, mamă la rândul ei, din proza Simonei Goșu, Împăcare, care surprinde transmiterea unor credințe considerate astăzi nu doar învechite, ci și sexiste, dar care erau realitatea generațiilor anterioare: "[o]ricât de rău ar fi bărbatu’, e datoria ei [a femeii] să țină casa." Cu alte cuvinte, nu contează cât de rău se poartă soțul tău cu tine, că te jignește, că te bate, că e pătimaș al jocurilor de noroc, dacă familia se destramă, e vina ta, ca femeie, căci e "datoria" femeii să păstreze familia într-o stare de armonie. Mai mult, "[o]rice femeie trebuie să se îngrijească […]. Dacă vrea să-și țină bărbatul." Indiferent de cât de multă muncă ar depune femeia, ea trebuie să aibă grijă și de casă și de familie, de copii, și să se îngrijească pentru bărbat. Altfel, dacă el pleacă, e tot vina ei.

Din păcate, acest tip de gândire încă este prezent în societatea noastră. Totuși, regăsim în aceste proze și momentele de revoltă ale femeilor împotriva acestor prejudecăți, dar și împotriva tradițiilor care tratează femeia ca pe un obiect de atracție sau de schimb, cum ar fi într-o căsătorie aranjată de părinți pentru a obține anumite beneficii (situație pe care o întâlnim în Lili pleacă din Dănceni, scrisă de Corina Sabău). Astfel, pe lângă privirea feminină, scriitoarele propun și o privire feministă și, cu toate că prozele au nu puține note comune, ce asigură o continuitate în lectură, ele se disting prin individualitatea stilurilor, diversitatea fiind nelipsită din Retroversiuni.


Cristina Ispas (coord.), Retroversiuni: antologie de proză scrisă de femei. Postf. de Victor Cobuz. Pitești: Editura Paralela 45, 2023

Ramona Bădescu, Teodora Balan