Revistă print și online

Experimentul

"Florența, mândra capitală a Renașterii cunoscuse mărirea și decăderea, iubirea și disperarea, opulența și pauperitatea. Leagăn al artei și filosofiei, uimise Europa cu nume răsunătoare. Dar Florența ascundea și o istorie tenebroasă, rămasă în tradiția orală, povestită și astăzi de unii localnici. Donna Fiorella, protejata Familiei de Medici, cu oarecare origini nobile și cu multă ambiție, reușise să controleze din umbră breasla notorie a mătăsii. Se spune că Giovanni, Meșterul Mătăsar, alegea cele mai fine materiale exclusiv pentru ținutele ei. Dacă Domina remarcă la Curte vreo mătase mai fină, nu ezita să ordone decapitarea îndrăzneței, al cărei cap îl purta la vedere pe stradă, terifiindu-i pe florentini. "

Isabela citise toate acestea informații și multe altele din literatura de specialitate pentru a se documenta în vederea ineditului experiment ce stătea la baza tezei ei de doctorat - "Studiul fricii de moarte - mecanisme defensive".

Gata cu documentarea, va proceda în stilul ei. Coordonatorul îi dăduse mână liberă și o hârtie oficială care să împiedice închiderea ei într-un Sanatoriu în caz că situația ar fi... escaladat. Privi din nou poza temutei Fiorella. Nu va fi chiar 1 la 1, dar merita încercat. Cu recuzita a mers ușor. Irina, directoarea de la UnTeatru, îi făcu rost rapid de ținută și accesorii. De capul manechinului, elementul cheie al studiului de caz, îi promisese să se ocupe Nick. Și totuși ochii lui avură o sclipire stranie când o asigură pe tânără că totul va părea "extrem de real". Alungă gândul rapid și începu să-și aranjeze ciudata coafură cu un fixativ puternic. Stabilise în amănunt ora de ieșire din casă, traseul, durata, tipurile de comportament pe care le va analiza la oamenii întâlniți. Fișele de observație îi erau organizate în minte ca într-un clasor. Nick o va urma la o distanță de la care putea interveni. Venise de curând din America, fusese certat cu legea, dar ea credea în el. Îi plăcea franchețea lui și nu-i cercetase trecutul. Apelase la el tocmai pentru că era genul care nu punea prea multe întrebări. Se lăsase întunericul. Nick îi scrise pe whatssapp să coboare - îi va da capul manechinului direct în stradă, pentru un strop de veridicitate. Isabela coborî scările, repetându-și că totul era bine calculat. Prevăzuse și neprevăzutul. Sau cel puțin așa credea... .

Nick o aștepta pe o străduță lăturalnică, sub un felinar discret. Îi dădu punga și dispăru. Isabela porni și ea. Câteva pete de sânge cald îi pătară mătasea verde a rochiei...

Monica ALDEA

Născută la 9 februarie 1975, în Buzău, Monica Aldea e licențiată în filologie. Este profesoară de limba română la Colegiul Național "Alexandru Odobescu" din Pitești. A contribuit cu texte (proză scurtă, poezie, schițe umoristice, epigrame, cronici literare) în cadrul unor reviste și platforme literare cum ar fi "Cu Cioara vopsită", "Noise Poetry", "Ficțiunea". Colaborează constant cu microficțiuni pe LiterNet, în secțiunea "Ficțiuni reale", un grup creat în 2012 de actorul Florin Piersic Jr., implicându-se și în aspecte ce privesc selectarea textelor în vederea publicării lor. În aprilie 2024 a debutat cu poeme în antologia de poezie contemporană "Ce-ți spui noaptea înainte de culcare", apărută la Editura Cartex, sub coordonarea poetului și traducătorului Mihai Marian. Premii obținute: premiul al III-lea la secțiunea creație poetică a Festivalului Internațional de Arte-Festival 4 Arts de la Câmpina (2022); premiul al II-lea la secțiunea poezie a Concursului Internațional de Creație Literară "Cuvinte vii" – ediția I, organizat de Editura Jolie Arte, București. (2025)