Revistă print și online

Primul roman, la a III-a ediție

Începem să citim textele primite la "Primul roman", concurs al editurii Litera, ajuns la a III-a ediție. Sperăm să găsim povești bine scrise, care să se țină până la capăt, cu personaje vii și stil convingător prin noutate.

Textele primite au ajuns deja la editură, unde un grup de oameni se ocupă în momentul de față de chestiuni practice: ștergerea numelui, conservarea lui într-un sistem sigur etc. Într-o săptămână-două, romanele ajung la comisie. Făcând parte de-a lungul timpului din numeroase jurii, știu cât de diferite pot fi opiniile, interpretările. Tocmai de aceea, sistemul va fi simplificat: Textele primite vor fi împărțite în trei pachete, câte unul pentru fiecare membru al juriului. Din acesta își va alege fiecare niște texte pe care le consideră foarte bune (în jur de 10). Independent de juriu, voi citi toate textele înscrise în concurs și voi alege si eu în jur de 10 texte. Acele romane care se vor regăsi atât în selecția mea, cât și a unui membru al juriului vor fi luate în discuția finală.

Să vă spun câte ceva și despre juriu.

Cristina Bogdan, ca profesor la Literele bucureștene, e foarte familiarizată cu proza contemporană și are un exercițiu al obiectivității demn de invidiat. Crede încă în ierarhia valorilor, chiar și în aceste timpuri haotice. Viziunea ei de lectură este mai largă, bazată pe formația de antropolog.

Emanuela Ilie vine de la Literele Universității din Iași, cu mofturi moldovenești, legate în primul rând de principiul estetic. Este totodată și o rafinată cititoare de proză scrisă de femei. În special, iubește narațiunea în registru fantastic și, mai nou, scrie proză.

Cel de-al treilea membru al juriul este Ligia Pârvulescu, poetă, bine-cunoscută în cercurile bucureștene, mare iubitoare de motociclete. Ea a câștigat locul I al acestui concurs cu Translucid, primul ei roman, o compoziție de avangardă, cu mesaj puternic și actual. Prin urmare, având o experiență directă, mi se pare normal să facă parte din juriu.

Concursul este pentru debutanți, pentru scriitorii aflați la primul lor roman. Poate c-au mai scris înainte povestiri, poate au publicat eseuri ori dramaturgie. Însă opera înscrisă în concurs este primul lor roman. Nu contează vârsta, nu contează tema abordată.

Concursul nu e pentru cei care abia acum scriu, ci pentru cei care au deja un roman. E un concurs anual. Mereu vara e loc pentru un roman nou la Litera, în colecția Biblioteca de Proză Contemporană.

Desigur, cei mai mulți dintre participanți vor fi dezamăgiți, așa cum sunt toți cei care n-au luat premiu. De aceea, vă reamintesc că a-ți asuma condiția de participant e un act de curaj, o aventură.

Scriitorul aflat la debut își pune întrebări legate de criteriile selecției. O poveste scrisă cu sinceritate, într-un stil personal și convingător, se va afla mereu în câștig. Nu există rețete, cursurile de scriere creativă nu vă ajută cu nimic, nu fac decât să ucidă autenticitatea unui povestitor. Emoția nu poate fi mimată, iar ea este esențială într-o poveste. Un text scris fără emoție se vede de la o poștă. Și mai rea este emoția mimată, ca în acele romane în care naratorul povestește despre cum își spală șosetele, pe tonul unei mari tragedii. Există și alte tipuri de emoție fără valoare estetică, de pildă plânsul fără aripi, fără idee.

Orice cititor, fie el membru al juriului sau cititor pe rețelele sociale, caută un singur lucru: o trăire adevărată, care face diferența dintre omul inteligent și artist.

Se întâmplă uneori ca finalistele să nu fie cele mai bune texte, dar vor fi cu siguranță cele care au întrunit la un moment dat aprecierile a trei persoane absolut diferite, peste care va veni și părerea mea.

Doina RUȘTI

Prozatoare, autoarea romanelor Fantoma din moară (2008), Lizoanca la 11 ani (2009), Logodnica (2017), este cunoscută mai ales prin trilogia fanariotă, compusă din Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015). A mai publicat Zogru (2006), Cămașa în carouri (2010), Omulețul roșu (2004), Mămica la două albăstrele (2013), Paturi oculte și Zavaidoc în anul iubirii (2024), plus peste 300 de povestiri. 40 de titluri traduse în peste 15 limbi. Între cele mai recente romane traduse: The Book of Perilous Dishes (2022, 2024, Londra), Zogru (2022, Marsilia) și A malom kísértete (2024, Budapesta) și Dorëshkrimi fanariot (2024, albaneză). Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film. Premii: premiul pt. Proză al Uniunii Scriitorilor /2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009. doinarusti.ro https://doinarusti.ro