Revistă print și online
Voi propune deocamdată un pictor de unanimă recunoaștere, pe Ștefan Câlția. Mi se pare unul dintre cei mai expresivi artiști, iar anul trecut a fost omniprezent cu expoziții și online. Dintre acestea, expoziția “Însemnări dintr-un timp trăit", de la MNAC , mi se pare una de top. S-a deschis pe 8 decembrie 2022 și va ține până în aprilie 2023, coagulând în jurul ei tot felul de alte evenimente.
Curatori: Alexandra Manole și Cătălin Davidescu
Asistentă curator: Monica Dănilă
Arhitecți: Attila Kim și Adina Marin
Echipe de construcție și montaj coordonate de Leontin Baștină și Andrei Suhan
Prin această expoziție, dar și prin toată activitatea sa – mi se pare bun de premiat.
Tocmai de aceea aș pune mai jos câteva opinii culese zilele astea.
Cristina Bogdan
Câlția este un artist cu amprentă, cu imaginație de tip existențialist, cu viziune unitară. Îi privești o operă și apoi te duci la celelalte ca să vezi ce se întâmplă mai departe. În principal, femeile lui îmi plac. De câte ori văd câte una îmi vine să scriu despre ea.
Realismul magic al lui Ștefan Câlția, transpus în reprezentații memorabile, dezvăluie un artist deplin, a cărui viziune subordonează compoziția la toate nivelurile. Unitatea și consistența operei impun o interpretare cu funcții transculturale.
Un Hieronymus Bosch al nostru.
Cinematica picturii lui Ștefan Câlția reușește să convingă ochiul că în spatele pânzei are loc un veritabil joc actoricesc. Pânzele sale sunt scene pe care se desfășoară reprezentații teatrale, instantaneele capturate continuându-se în planul oniric, acolo unde distanța dintre un vis frumos și un coșmar este de o trăsătură de penel.
Este conferențiar la Facultatea de Litere a Universității din București și scriitoare. Specialistă în istoria mentalităților și antropologie culturală, cu un doctorat în filologie, face parte din numeroase organizații academice internaționale. A publicat studii și cărți, cea mai cunoscută fiind "Moartea și lumea românească premodernă: discursuri întretăiate" (2016), volum nominalizat la Premiile "Observator cultural" pentru cea mai bună carte de eseuri a anului 2016. A prezidat mai multe evenimente internaționale, printre care și cel de-al XIX-lea Congres dedicat studiilor despre dansurile macabre și macabru în artă (2021). Cristina Bogdan a fost decanul Facultății de Litere a Universității din București și este redactor la revista Ficțiunea.