Revistă print și online

Moldovenii, muntele și curcubeul

Sâmbătă și duminică, 18 și 19 martie, la Teatrul din Buzunar din Galați, a avut loc o nouă premieră din cadrul proiectului "4-3-2-1". E vorba de "Țara Curcubeului", text scris de profesorul și istoricul Cătălin Negoiță. Asociația Creatorilor de Ficțiune Galați este partener în acest proiect deosebit de interesant, în cadrul căruia se vor juca piesele a patru autori gălățeni cu ajutorul a trei regizori locali. Proiectul a debutat cu "Santinela" de Adi Secară, apoi a urmat "Tu ești al meu" de Andrei Velea.

Piesa "Țara Curcubeului" e o comedia savuroasă. Familia "tradițională" se trezește în mijlocul unui traseu montan și își face propria analiză. Tatăl nu mai știe în ce clasă e puștoaica, care nu e în gimnaziu, ci anul doi de facultate. Puștoaica și fratele ei au o relație toxică, cât despre soți... Oare ar trebui tatăl să arunce în prăpastie portofelul, simbol al contribuției lui în familie? Iar mama ar trebui să devină medicul care a visat să fie, dar s-a sacrificat pentru familie în loc? Recunoaștem aici frustrările multor familii dimprejur...

Bianca Totolici, în rolul mamei, a depășit toate așteptările și a făcut un rol excelent. "Cu gura cât șura", cum se mai zice pe aici. Apropo, toți au accent moldovenesc. În rolul fetei, Laura Tulac a făcut un rol energic, cu un limbaj picant, colorat. În cele mai sărite de pe fix momente nu poți fi altfel decât... "chill". În rolul tatălui, Gheorghe Aurelian Răducu a făcut un rol emoționant și puternic. E o mare descoperire pentru Teatrul din Buzunar, un tânăr talentat, care poate juca atât în roluri grave, cât și în comedie. Iar, last but not least, în rolul băiatului, Ionuț Strat a jucat minunat, convingător și plin de umor. O comedie ca "Țara Curcubeului" mai că nu putea fi regizată de altcineva decât de Theodor Crețu, un actor excelent de comedie, iar reușita a stârnit multe aplauze. Ca să dau afară din casă, am văzut cum cei de duminică au ieșind râzând din sala de teatru. Felicitări tuturor!

Cătălin Negoiță este profesor și istoric și, desigur, nu puteau lipsi aceste elemente din piesa lui. Nu am citit textul original, am înțeles că erau mai multe referințe acolo. Dar ceea ce s-a jucat e foarte bine dozat, așa îmi pare. Cred că mai mult ar fi fost... prea mult. Așa ne-am amuzat copios cu Eminescu încurcat cu... Eminem și cu alte picanterii rezultate din mixarea istoriei României cu starurile actuale de pe Facebook și TikTok.

La Teatrul din Buzunar se coc noi proiecte. Energia Isabelei Oancea, managerul-argint viu al acestei trupe, tinerețea actorilor și dorința lor de a se afirma, de a juca roluri diverse și provocatoare, fac ca singura trupă independentă de teatru din Galați să fie o adevărată pepinieră de talente. Nu doar actoricești, ci, iată, și literare. Proiectul "4-3-2-1" naște o nouă generație de dramaturgi în Galați și aduce alături regizorii și actorii de scriitori într-un mod creativ și modern, sincronizat cu timpurile și cu... piața!

Andrei VELEA

Scriitor gălățean (născut pe 3 februarie 1980), Andrei Velea scrie proză, poezie, eseu jurnalistic, fiind autorul mai multor cărți, între care "Gimnastul fără plămâni" (2010), "Hotel în Atlantida" (2011), "Lumea e o pisică jigărită" (2012), "Orgoliul" (2013), "Plaja de la Vadu" (2013), "Benzinăria whiskey" (2017) "#Agora" (2018), "Omul vag". Cel mai recent volum al său este "a.normal" (2022), un roman foarte bine primit de public. Implicat în promovarea culturală și în diverse acțiuni sociale, Andrei Velea face parte din diverse grupuri, fiind membru al Uniunii Scriitorilor din România și președintele filialei Galați a Asociației Creatorilor de Ficțiune.