Revistă print și online
În perioada 7-11 decembrie s-a desfășurat unul dintre cele mai așteptate târguri de carte al acestui final de an: Gaudeamus 2022, ediția 29, la Pavilionul B2 Romexpo.
Scurte considerații.
După Bookfest 2022, târgul de carte Gaudeamus a reprezentat pentru mine un nou prilej de a întâlni "sub același acoperiș", în acest an, scriitori români contemporani, de a participa direct sau nu la discuții, de a cumpăra cărți etc. Și, desigur, de a aprecia și de a mă bucura de simpla prezență (în carne și oase) a scriitorilor și a cititorilor, după ce târgul a revenit în format fizic la București după doi ani de pauză.
Cel mai mult timp l-am petrecut la standul editurii Litera, la Cafeneaua Scriitorilor, unde am moderat discuții și întâlniri alături de unii dintre cei mai apreciați scriitori, care au publicat în colecția Biblioteca de Proză Contemporană, coordonată de Doina Ruști. Aici, am avut ocazia să iau parte și la discuții memorabile despre dragoste și literatură (Radu Aldulescu, Allex Trușcă, Alexandru Lamba, Andrei Velea și Laurențiu-Ciprian Tudor), despre crizele literaturii, dar și despre crizele sociale, politice, culturale (Liviu G. Stan, Dorian Dron, Ligia Pârvulescu, Florin Spătaru și Andrei Velea), despre conflictele Est-Vest în societate și literatură (Andrei Panțu, Florin Spătrau) etc.
Desigur, unele dintre cele mai așteptate momente, alături de discuțiile pe marginea seriei de autor Nobel (2021), Abdulrazak Gurnah, din programul Litera, au fost cele ale lansărilor romanelor publicate recent în cadrul colecției BPC – a.normal de Andrei Velea, Ultimul an cu Ceaușescu de Daniela Rațiu și Nașterea eroului de Andrei Ungureanu. Cel din urmă a primit Premiul I la concursul de debut al editurii Litera. Alături de autor au fost: Emanuela Ilie, Ligia Pârvulescu, Alina Pavelescu și Andrei Velea. Roman despre anarhie și despre criza mondială, este totodată un manifest social și estetic. Alert, matur și convingător, romanul lui Andrei Ungureanu marchează o epocă și un tip de scriitură.
Festivalul lansărilor la standul Litera s-a încheiat, alături de un public numeros, cu cel mai recent volum de poezii semnat de Andrei Novac, Lumea ta/ carnea mea/ oasele noastre. Alături de autor au fost Bogdan Ghiu și Dorian Dron.
Consider că unele dintre reușitele, dacă pot să le cataloghez astfel, ale Gaudeamusului proaspăt încheiat, au fost standurile și cărțile pentru copii. Nu puține la număr, s-au bucurat de o prezență numeroasă a celor mici. De pildă, rețin Poveștile lumii în cuvânt și culoare, lansare-eveniment a celor mai recente apariții editoriale dedicate copiilor, la Casa Radio. În plus, am observat și o prezență masivă în rândul adolescenților, tinerilor. Îmbucurător!
Din păcate, nu am reușit să ajung la toate evenimentele și la toate standurile, dar mai rețin următoarele cărți din ediția 29 a festivalului Gaudeamus: Podul Diavolului de Radu Paraschivescu (Humanitas), Theodoros de Mircea Cărtărescu (Humanitas), Voci la distanță de Gabriela Adameșteanu (Polirom), Solomonarul de Florin Chirculescu (Nemira), volumul de poeme Inoculare. Hore pentru zădărnicirea combaterii de Claudiu Komartin (Cartier), antologia de poeme Învederatul de Robert Șerban (Cartier), Dicționarul romanului central-european din secolul XX, coord. Adriana Babeți (Polirom), ediția în limba franceză a romanului Ioșca de Cristian Fulaș (La Peuplade), volumul – care reunește Pasiune simplă și Confesiunea adolescentei –, semnat de Annie Ernaux, laureata Nobelului literar din acest an (Pandora) etc.
Nu în ultimul rând, doresc să apreciez fiecare stand, fiecare carte, fiecare autor, fiecare cititor, fiecare expozant etc., tot ceea ce întregește un sistem atât de frumos. Literatura. Vorba poetului, frumusețea există! Și s-a simțit asta, aici, la Gaudeamus 2022, aș spune eu.
Gaudeamus, pentru la următoarea ediție!
Exeget, cu studii aprofundate în literatură romană (Facultatea de Litere și masterul în studii literare românești), la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, Ciprian Handru și-a început pregătirea în critică literară, prin studii dedicate lui Adrian Marino. Apoi și-a ales ca domeniu academic de cercetare proza românească actuală, în prezent fiind doctorand al Universității din București, unde pregătește o teză sub îndrumarea profesorului univ. dr. Ion Bogdan Lefter. A publicat mai multe articole și exegeze dedicate prozei actuale, unele premiate, dar și proză. Este redactor la revista Ficțiunea, unde ține o rubrică de carte: Lecturi contemporane. O listă inegală.