Revistă print și online

Proza 2023

 

Iulian Tănase -
Teoria Fricii, Trei, 2023

Teoria fricii e un roman cu o poveste complexă, mizând pe o incursiune insolită prin literatură și prin viață. Complicat pe alocuri, satiric, cu stil jurnalistic și tramă care amintește proza optzecistă. (Ficțiunea)


Dan Pleșa-Miere neagră, editura Vellant. Romanul de debut al lui Dan Pleșa propune un personaj colectiv, surprins în zvârcolirile unor transformări mult prea rapide pentru a fi înțelese pe deplin. Acțiunea pendulează între vis și realitate, lăsându-te cu întrebarea care dintre aceste două taste înseamnă de fapt escape sau libertate. (Florin Spătaru)


Oana Paler - Stadii, Rocart, 2023 programator apreciat, comite o crimă învăluită în stranietate și în absurditate. Pe scurt, la rându-i o victimă a unei relații eșuate, dar mai ales toxice, protagonistul-narator se răzbună. Alert, scris bine, cu compoziție excelentă. (Ficțiunea)

Dragoș C. Costache În tăcerea nopții (Tritonic, 2023) - interesant, original, propune un episod dintr-o istorie alternativă a anului 1926, București. O crimă. O femeie detectiv. (Oana Paler)


Roxana Ruscior - Diavolul din Freisetzburg, Litera, 2023

Romanul Roxanei Ruscior este genul de carte pe care după ce ai terminat-o personajele te bântuie, se așază la masă cu tine, te însoțesc în călătoria cu metroul, dau buzna în timpul ședinței cu șeful, nu te lasă în pace.

Vorbeam, nu demult, într-un articol din revista Ficțiunea despre fascinația ciudată pe care cel de-Al Doilea Război Mondial o exercită încă asupra noastră, despre răul care atrage. Ei, bine, de-a lungul anilor au fost scrise zeci de cărți pe această temă: nazismul, lagărele de concentrare, medici blestemați. Cu ce te-ar mai putea surprinde încă o carte pe același subiect? Și, iată, Diavolul din Freisetzburg te lovește bine de tot în creștet, căci Roxana Ruscior creează un personaj memorabil. Unii critici l-au văzut pe Karl von Arent drept un "prototip faustic original", ceea ce, desigur, ar putea fi o descriere corectă, deși eu îl văd mult mai aproape de Hamlet, prin aceea că personajul e incapabil să își controleze destinul. Și totuși, dincolo de încadrarea în diverse tipologii și asemănări, eu zic că ceea ce este cu adevărat remarcabil e modul în care Roxana Ruscior a reușit să îl construiască. Felul în care personajul crește, piesele de puzzle pe care le îmbină cu măiestrie. Diavolul din Freisetzburg e, neîndoielnic, un roman psihologic. Un roman luminos și optimist, în ciuda atrocităților pe fundalul cărora, evoluează eroii.  (Amariei Narcis)

 

Revista Fictiunea