
Revistă print și online

RUGĂMINTE / RUGĂCIUNE
Roagă-te pentru mine, mamă!
Ziua asta e un copil jucându-se
pe spinarea unui șarpe hămesit...
Roagă-te pentru mine s-ajung cu bine la zenit,
s-ating sânii nopții, să-mi poată alăpta
visele astea pricăjite, de bebeluș subnutrit
-așa arată visele când tu însuți nu mai crezi în ele,
aduc mai degrabă a coșmar și a munți de belele-
Roagă-te pentru mine mamă, cu ultimele puteri
să nu mă ajungă din urmă blestemul de ieri,
ia-ți-l înapoi, rupe-l ca pe buruiană,
pune-mi-l, mamă, cataplasmă pe rană,
să intre otrava în mine, s-o fac antidot
câtă vreme mai mișc, câtă vreme mai pot.
Ia-ți blestemu-napoi, roagă cerul să mă dezlege de el,
altfel, vei fi silită s-așiști la cel mai cumplit măcel
-nu viața ta , tinerețea ta, visele tale,
nu deziluzia promisiunii carnale,
nu bătrânețea din pliante lucioase,
nu croaziere și povești mincinoase
despre vârsta a treia și cum că, acum ai începe cu adevărat să trăiești,
despre pilule-minune și încă posibile plăceri lumești
(știu, mama, știu, vorbesc prostii, cu chestii atât de tabu te-nspăimânt.
tu, care ai făcut dragoste numai cu lumina stinsă și mereu cu capu-n pământ
-"ce rușine, doamne, ce-or să zică vecinii?",
tu tre’ să rămâi până la capăt fată cuminte,
copiii ți i-a preparat nea Houdini...
Nu, nu despre astea toate va fi cel mai cumplit măcel, draga mea,
Ci despre moartea care ia-n stăpânire inima mea,
Inima mea, creierul meu, sufletul meu, sângele meu, visele mele,
Căci tu însăți, mamă, te-ai fi putut salva doar prin ele.
Eu, mamă, aș fi fost ultima ta șansă să pleci de aici împăcată
- "n-am reușit eu să urc pân la capăt, dar măcar am văzut-o pe fată
cățărându-se acolo unde și eu, cândva, am țintit, cu mâna streașină la ochi-
Doamne, că tare-i frumoasă și bună la suflet fetița asta, nu i-ar fi de deochi!"
Tu deja te-ai tranșat, mamă, mușchi cu mușchi, nerv cu nerv
și ne-ai scos la lumină,
Ia-ți blestemu-napoi, să nu pleci (când o fi) cocoșată de vină,
să nu pleci sfărâmată de filmul autodistrugerii mele,
sunt pe buza prăpastiei, mamă, alăptând o iubire-n atele...
Fă ceva!!! Urcă cerul, rupe Poarta Sfântului Petru, imploră!
Doar vocea ta de mamă mai poate fi atât de sonoră
încât să răzbată deasupra plângerii lumii întregi.
Ia-ți, mamă, blestemu-napoi! Numai tu poți s-o dregi!
(8-10 nov 2025, Sydney)
· extras din volumul in lucru CAND POEZIE MAI CITESC NUMAI POETII
DEZPIETRIRE
Poemul ăsta, în original, ți l-am scris pe piele - aia de pe spate,
aia care a suportat de la toți cam de toate.
Ți l-am scris cu negru și cu roșu. Pe alocuri,
literele păreau niște găuri făcute în carne, de tocuri.
Cam simpluț, gagico, calci apa, bați pasul pe loc!
Ieși și tu cu ceva mai de Doamne-ajută, poate-ai noroc
și, first and foremost, cine naiba mai scrie cu rimă
(și, și mai și, cine naiba mai spune naiba
în loc de dracu’, dreaku’ sau fuck, fut, pulă, pizdă, coi și,
din nou, cine naiba mai scrie cu rimă?)
Eh, atâta parte de blam să am, atâta parte de vină!
Dar, cum spuneam, poemul ăsta, în original, ți l-am scris pe piele,
dup-o noapte (și-o zi) ‘n care inima mea și-a ieșit din minți, din curele,
l-am scris așa, dintr-o singură suflare
ca și cum ți-ai lua sânge când ai febră prea mare.
A țâșnit, pur și simplu, din degete, a vrut să vadă lumina.
Tu îți potoleai bătăile inimii cumințindu-ți, în trepte, retina
bombardată de forme și sunet, mișcare, dorință...
Te-ntorceai, pe rând (și tu erai bucăți) la icoana din raft, la credință.
Îți spusesem cândva că trupu-i păcat
dacă-l dai sau iei fără iubire.
M-ascultai neștiind ce s-alegi: nu total, tac(i) chitic sau doar nedumerire.
Cam așa, cam pe aici te aflai când a țâșnit poemul ăsta din mine,
făcuserăm dragoste și-ți ursisem în gând doar de bine.
Dar să las aici și poemul, poate că spune, totuși, ceva
despre sfărâmarea stâncii din tine, despre inima mea.
Îți scriu pe piele ta de dragon ne-mblânzit, despre iubire,
despre dresură de lei, prăpăstii, păcate și-ndumnezeire.
Apăs pixul până țipi, până iese-curge sânge
știind că-ntr-o zi o să te lepezi de piele și de inima mea care plânge.
De aceea apăs, să-ți rămână săpat în carne și-n oase
c-am trecut pe aici, (te-)am iubit, am trăit niște lucruri frumoase.
Altfel, cum te știu, la primăvară, când o sa-ți lepezi pielea, vei uita de-ndată
Zvârcolirile mele la tine în sânge, respirația mea sacadată,
lumina mea verde înecându-se-n irișii tăi aurii, de reptilă,
dorințele mele de femeie răscoaptă, spaimele mele de copilă.
Nu, nu, nu, nu pot lăsa să se întâmple asta!
Hai să zăvorâm ușa, s-astupăm fereastra,
să rămânem captivi în această zi fără pereche
trăind după sufletul tău de poet
și inima mea-ntr-o ureche.
8/04/2024, Sydney
***Extras din volumul in lucru The Soul Traveller
DESPRE CĂMĂȘI, CA DESPRE OAMENI
Cămașa verde ai vrut-o cu tine, ți-am pus-o-n valiză
cu sentimentul cu care
ai încălzi un șarpe la sân
-de ce ți-aș da eu singură aripi să zbori
peste mine
ca peste o prăpastie în care
n-ai de gând să-ți lași
oasele?
Dar am împachetat-o frumos, chiar artistic, aș spune,
fără cute,
numai bună de-mbrăcat dacă apare-n zona ta
(și orice petec de cer sau bucată de asfalt e zona ta,
când trebuie să-ți joci cartea)
acea femeie în al cărei nume
fiecare literă
e un cartier
din Galați.
(18 dec 2023, Sydney)
***Extras din volumul in lucru The Soul Traveller
PE GAURA CHEII
Mă uit pe gaura cheii în camera ta cu amintiri ferecate
despre primele spaime, primele căderi
și despre vânătăi frumos ambalate.
Mulțumesc că mă lași să uit
fără să plătesc cu ani din viață,
că vrei să-ncercam să ne trezim
într-o cu totul și cu totul altă poveste,
într-o cu totul și cu totul altă dimineață,
năpădiți de verde pe la-ncheieturi, nu de iarbă uscată,
dornici de aripi și zbor, pregătiți s-o facem iar lată.
Da, știu, mi-a zis o tanti că prea scriu cu expresii la-ndemână
(a vrut să zică “de toată mâna", dar nu i-a ieșit),
am lăsat-o-ncâlcită în DEX și-n franțuzisme, iar eu mi-am mai liniștit
caii verzi, ăia care nechează sonor în timpul vecerniilor cuminți,
caii albi, ăia care duc în spate suflete transparente, de părinți,
caii mov, ăia care fac lumină și-ntuneric la noi în alcov…
ah, dar, de fapt, le-aș da bice, le-aș da bice cailor mov!
Mulțumesc că vrei să plonjăm într-o altă poveste
începuta demult, frântă la mijloc, dar din care
mai este,
mai este,
mai este.
Îmi fac cruce cu limba, încerc marea cu degetul
-oare-o să doară?
Nici nu mai țin minte când
am tremurat de iubire ultima oară.
Îți pun perdea la fereastră, spăl pe jos, șterg oglinzi
rugându-mă cerului să-nchidă
toate tarabele la care-ai putea să mă vinzi
(Galati,iunie-iulie, 2024))
***Extras din volumul in lucru The Soul Traveller
Până vine trenul - dacă mai vine,
că mie toate trenurile-mi întârzie sau, și mai și, le pierd la mustață-
până vine trenul, ziceam,
hai să-ți arăt Oltul
cum curge ca un șarpe leneș și ghiftuit
la buza muntelui, la marginea fâneței,
la limita de sus a tuturor suferințelor mele,
spălând răni mai vechi sau mai noi.
Hai să-ți arăt cum își face Oltul treaba,
și pe a lui, și pe a altora,
repunând în circuit
destine metastazice,
cum dă pumni în bot unor răni
răvășite de septicemie – durerile nevindecate
au tendința asta de a se infecta fatal-
sau hai mai bine să mâncăm prune nespălate și pere
din pomii ăștia de lângă șine – peron nu mai există demult,
l-au mâncat timpul și iarba recâștigându-și patria și seva.
Hai să ne lichefiem în soare
până vine trenul – dacă mai vine…
Când va ajunge-n stație noi vom fi fiind
două căni mari, cu apă (pregătite)
pentru un destin căruia îi crapă
buzele de sete și inima
de prea multă
Întâmplare-deodată.
· (Rm. Vâlcea, iunie-iulie, 2024)
***Extras din volumul in lucru The Soul Traveller
Inima mea, apartament cu patru camere de închiriat,
fie pe termen lung – it comes with some incredible perks!-
fie pe termen scurt – se lasă cu mici sau mari
crize de tahicardie, de identitate,
de faith și purpose (ooo, mai lăsați-mă dracului în pace cu
nesiluirea limbii române! Dacă suportă franțuzismele interbelice,
suportă și englezismele postdecembriste!),
crize, alfel spus, existențiale.
Se lasă cu salturi mortale.
Camere mobilate, cu vedere spre
expoziții permanente de vise zdrelite,
zdrobite, ciobite, învinețite, caftite la mare artă
de ziua de mâine,
camere cu micul dejun inclus
constând în suferințe dietetice (îmblânzite cu Lyrica*) pe pâine.
Camere proaspăt renovate (se mai văd, totuși, vagi urme de sânge),
cu vedere spre dezastre fabuloase,
cu sau fără aerisire & lumină
sau cu vedere
spre cele mai frânte oase.
Camere cu personalitate, pe ai căror pereți
pot fi admirate (sau te pot băga în sperieți)
răni timpurii sau răscoapte,
cicatricile-abstracte
ale zilei de ieri,
din ierni violete și verzi primăveri
(ce frumos miroseau astea două, în anii mei de liceu!
Singurele deodorante, ș-alea vândute pe sub mână,
pe sub tejghea - ce-ar fi să spun ,pe sub maieu"?)
Aaaanyway, hai să merem un pic înapoi
la oile mele (sau la ale mele oi?
Nu te chinui prea mult pentru rimă,
poezia-n formă fixă n-o să mai țină
pe vremurile astea turbate
în care oricine scrie oricum și de toate)
Așadar, camere mai mici sau mai mari,
după cât e omul dispus să investească
într-o poveste care n-are
șanse să supraviețuiască.
Camere de închiriat mai pe nimic, vă spun!
Hai, cazați-vă-n inima mea ca-n niște baloane de săpun
ș-apoi spărgeți-le cu acul, nimeni n-o să moară!
-mie doar o să-mi bată inima tot mai într-o doară.
Și lăsați să se scurgă încet, către niciunde,
zâmbete, mângâieri și generos de multe secunde
frumoase, care-au avut loc, cândva, în această poveste
din care, până mai ieri, părea
că mai este, mai este, mai este...
*Lyrica- medicament antidepresiv
** ( Sydney, 2024)
***Extras din volumul in lucru The Soul Traveller
Poetă, jurnalistă, autoarea volumului Trenul de dantelă / The Lace Train (2014).