Revistă print și online
În perioada 4-8 decembrie se desfășoară Târgul de Carte Gaudeamus, ca în fiecare an, la Romexpo. Iar dintre toate, sâmbăta este cea mai aglomerată zi.
În ceea ce mă privește, vă invit la standul editurii Bookzone, la la ora 12.30, să facem o plimbare imaginară prin Bucureștiul interbelic, printre automobile și trăsuri, alături de oamenii anului 1923, despre care trebuie să știți neapărat că erau aventuroși, imprudenți și plini de imaginație. După ce s-a sfârșit războiul, lumea și-a reluat viața treptat, iar anul 1923 a fost primul în care drama războiului s-a șters din viața cotidiană. Femeile, în primul rând, care câștigaseră anumite îndrăzneli sociale în timpul războiului, s-au aflat în acel an în vârful ascensiunii, pe care nu l-au mai atins în următorii ani. Orașul era plin de conferințe despre scriitoare americane, prin grădini pluteau pălăriile-clopot, iar străzile se umpluseră de flappers, cum erau numite adolescentele în pas cu moda. În acest oraș, plin de viață și de libertăți, cânta Zavaidoc, aflat și el la vârsta cea mai bună, a aventurii și a elanurilor.
Despre toate acestea dialoghează Doina Ruști și Laura Vasiliu, pornind de la recentul roman intitulat Zavaidoc în anul iubirii (Bookzone, 2024).
Un interviu recent la RRA, în emisiunea La dispoziția dumneavoastră, semnată de Anca Șurian Caproș.
"Tata mă trimisese să iau suplimentul ziarului Universul, când m-am întâlnit cu Zavaidoc, pe Calea Victoriei. N-o să uit niciodată, venea boierește, pe jos, învârtind bastonul în mână. Avea ghetre albe, asortate la mănuși și un palton scurt, iar pălăria îi lăsa la vedere o privire luminată de tihnă. Și era înconjurat de vreo patru femei elegante, care chicoteau, înfășurate în blănuri. Domnișoara Carol! - m-a strigat el și mi s-a părut că toată strada a întors capul, ca să se uite la mine. Începusem oarecum să plutesc în lumina acelei zile senine, de un gri lăptos, irepetabil. Mi le-a prezentat pe femei, iar una dintre ele era soră-sa, tunsă bobbed hair și băgată bine într-un guler de vulpe." (Zavaidoc în anul iubirii)
Zavaidoc a fost iubit de public, particular în interpretare, histrionic pe scenă și în viața de zi cu zi. În anul 1923 s-a îndrăgostit nebunește, iar iubirea aceasta a ajuns până în zilele noastre, ca o invitație la calătorie, ca o vizită la muzeul legăturilor nemuritoare.
Actriță la Teatrul Nottara, București, și-a căpătat notorietatea internațională prin rolul Găbița, din filmul "Patru luni, trei săptămâni și două zile" (regia: Cristian Mungiu). A mai jucat în Fiore (regia: Claudio Giovannesi), Milo (regia: Roel si Berend Borshma), Il resto della notte(regia: Francesco Munzi), Binecuvantata fii, inchisoare(regia: Nicolae Mărgineanu) s.a. Premiul Federatiei Internationale a Criticilor de Film FIPRESCI, Premiul Gopo pentru cel mai bun rol secundar feminin, Premiul UCIN etc.
Cel mai recent film al ei este Trei kilometri până la capătul lumii (2024, regia: Emanuel Pârvu), distins cu Queer Palm, la Festivalul de la Cannes și propus pentru participarea la Oscar de CNC.
Doina RUȘTI, cu 40 de titluri traduse în peste 15 limbi, este o prozatoare putenică și de largă recunoaștere. A scris romane cu miză socială, ca Fantoma din moară (2008) și Lizoanca la 11 ani (2009) ), Logodnica (2017), dar este mai ales cunoscută prin trilogia fanariotă, compusă din romanele Homeric (2019), Mâța Vinerii (2017) și Manuscrisul fanariot (2015). A mai publicat Zogru (2006), Cămașa în carouri (2010), Omulețul roșu (2004), Mămica la două albăstrele (2013), Paturi oculte, și două volume de povestiri.
Cel mai recent roman al său este Zavaidoc în anul iubirii (2024, Bookzone)
Aproape toate scrierile sale au fost reeditate în mai multe ediții, avînd și o serie de autor, compusă din 6 volume (2024).
Între cele mai recente romane traduse, amintim L’omino rosso (2021, Roma), The Book of Perilous Dishes (2022, 2024, Londra), Zogru (2022, Marsilia) și A malom kísértete (2024, Budapesta), Dorëshkrimi fanariot (2024, în albaneză, Prishtinë).
A primit Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din România/2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009.
Doina Ruști a înființat grupul Ficțiunea, este scenaristă și ține cursuri de scriere creativă la Universitatea din București. Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film.
Gaudeamus 2024
Doina Ruști și Laura Vasiliu
un dialog despre Zavaidoc
Sâmbătă, 7 decembrie 2024, ora 12.30
Standul editurii Bookzone
După un debut fulminant în rolul Ofeliei, din Hamlet-ul lui Liviu Ciulei, Adriana a jucat în Danaidele (r. Silviu Purcărete), apoi în filmul lui Coppola, Youth Without Youth (2007), alături de Tim Roth. Realizator TV, prezentatoare de emisiuni, printre care și a Jurnalului Cultural, de pe TVR, Adriana a întrerupt câțiva ani activitatea actoricească, revenind în ultima vreme cu mai multe roluri consistente în teatrele de avangardă bucureștene.