Revistă print și online
Sâmbătă, 19 octombrie 2024, ora 11.30
Librăria Modul Cărturești (Str. Academiei 18 – 20)
Lansări de carte ale MNLR la Festivalul Național de Teatru
În cadrul Festivalului Național de Teatru, Muzeul Național al Literaturii Române vă invită sâmbătă, 19 octombrie 2024, ora 11.30, la Librăria Modul Cărturești (Str. Academiei 18 – 20), la prezentarea a patru volume apărute la Editura Muzeul Literaturii Române: Cartea despre teatru ascunsă în opera lui Mircea Eliade de Anca-Daniela Mihuț, George Banu… la plecare. Carte de doliu de Matei Vișniec și Ioan Cristescu, Primul draft. 9 piese de teatru : 9 autori la debut de Adriana Bordeanu, Ana Crețu, Tomi Cristin, Ștefan Iancu, Oana Jindiceanu, Vlad Moszojanu, Cosmin Teodor Pană, Carla-Maria Teaha, Adelina Toma, precum și volumul lui Mihai Ispirescu – Teatru.
Sâmbătă, 19 octombrie 2024, ora 14.00
Muzeul Național al Literaturii Române, Str. Nicolae Crețulescu 8
Ion Vartic – 80 | Conferința Psihodramă cu trio Caragiali
Tot în cadrul Festivalului Național de Teatru, Muzeul Național al Literaturii Române vă invită sâmbătă, 19 octombrie 2024, ora 14.00, la sediul său din Str. Nicolae Crețulescu 8, la conferința susținută de Ion Vartic și intitulată Psihodramă cu trio Caragiali.
Participă: acad. Mircea Martin, Matei Vișniec, Ioan Cristescu
Cartea despre teatru ascunsă în opera lui Mircea Eliade sau "Introducere la o artă și tehnică dramatică potrivită timpului nostru" de Anca-Daniela Mihuț este o documentare minuțioasă care oferă cititorului acces la "părți din cartea pe care Mircea Eliade intenționa să o numească Introducere la o artă și tehnică dramatică potrivită timpului nostru" (Ion Vartic).
Autoarea a urmărit fixarea acestei cărți în contextul celor mai importante direcții ale artei teatrale europene de secol XX, "perioadă care se suprapune, aproximativ, cu durata vieții lui Eliade". Volumul scoate în evidență o serie de idei spectaculare și maniere eliadești de a face teatru, rămase în stare latentă.
"Cartea despre teatru ascunsă în opera lui Mircea Eliade s-a născut din extragerea și sintetizarea numeroaselor idei și fragmente teoretice pe care scriitorul le-a risipit cu generozitate în creațiile sale. Aceste teorii sunt lansate și vehiculate îndeosebi de personajele romanului Noaptea de Sânziene și de protagoniștii nuvelelor "teatrale“. Autoarea ajunge la concluzia că problema spectacolului l-a interesat pe Eliade, deoarece vedea în ea o "modalitate de a revela un sens ultim, transestetic și transistoric“. Anca-Daniela Mihuț se oprește pe larg și la Lecțiile Indiei, relevând rolul pe care gândirea indiană a avut-o în formarea spirituală a scriitorului. Foarte interesante și bine documentate se dovedesc comparațiile dintre ideile lui Mircea Eliade și marile teorii despre teatru ale secolului XX. În acest sens, sunt comentate pe larg opiniile unor specialiști, precum: K.S. Stanislavski, Alexandr Tairov, Edward Gordon Craig, Antonin Artaud, Jerzy Grotowski, Peter Brook, Euge nio Barba etc. De o atenție deosebită se bucură nuvela programatică intitulară Adio!…, lucrare de referință căreia i se dedică un capi tol special. Merită menționată și bibliografia lucrării, care reunește numeroase titluri incitante.
Însumând 754 de pagini, studiul realizat de Anca-Daniela Mihuț are meritul de a conferi noi dimensiuni cercetării viziunii lui Mircea Eliade despre problema spectacolului." – Gheorghe Glodeanu, România literară nr. 33-34/2024
■ Prezintă: Ioan Cristescu
George Banu… la plecare este o Carte de doliu realizată de Matei Vișniec și Ioan Cristescu, în care sunt strânse mărturii, întâmplări și amintiri cu marele om de teatru.
Albumul comemorativ a apărut cu prilejul împlinirii unui an de la încetarea din viață a criticului de teatru de talie europeană George Banu, în onoarea spiritului prieteniei, care l-a caracterizat atât de bine. Printre semnatarii acestui volum se numără, între alții, Andrei Șerban, Michael Obson, Directorul Institutului Shakespeare, Ian Herbert, Mihai Măniuțiu, Tompa Gabor, Yun-Cheol Kim, Președinte de Onoare al IATC.
Acest volum vine să completeze portretul celui care a fost "marele prieten al multora, oameni de teatru sau nu, și amintirea lui e forma de viață pe care ne-a lăsat-o." (Ioan Cristescu)
■ Prezintă: Ioan Cristescu și Matei Vișniec
Teatru de Mihai Ispirescu este un volum care grupează opt piese despre o lume aparte, bântuită de spectre, cu personaje inedite, obligate în permanență să se reinventeze, care completează și întrețin o atmosferă în continuă degradare.
Dramaturgul Mihai Ispirescu este recunoscut pentru modul său personal de a vedea lumea, pentru rafinament, cultură și ironie fină, dar mai ales pentru iubirea de oameni și teatru.
"Lumea lui Mihai Ispirescu este o lume nu absurdă, ci căzută în absurdul unui cotidian complex și complexat, o lume în care umanitatea se descompune prin relativizare, în care drama și comedia coexistă sub umbrela ironic-existențială a autorului care râde lăuntric cu aceeași pasiune cu care plânge lăuntric." (Ioan Cristescu)
Culegerea Teatru de Mihai Ispirescu grupează opt piese, de la cele care i-au adus consacrarea în anii 1980 până la cele mai recente, una nefiind încă reprezentată. Cu o prefață semnată de istoricul literar Ioan Cristescu și o postfață de criticul de teatru Doina Papp, volumul beneficiază de aparat de receptare și de o secțiune iconografică, piesele fiind însoțite de informații despre premieră.
"Lumea lui Mihai Ispirescu este o lume nu absurdă, ci căzută în absurdul unui cotidian complex și complexat, o lume în care umanitatea se descompune prin relativizare, în care drama și comedia coexistă sub umbrela ironic-existențială a autorului care râde lăuntric cu aceeași pasiune cu care plânge lăuntric." (Ioan Cristescu)
■ Prezintă: Doina Papp, Mihai Ispirescu, Ioan Cristescu
Primul draft. 9 piese de teatru : 9 autori la debut de Adriana Bordeanu, Ana Crețu, Tomi Cristin, Ștefan Iancu, Oana Jindiceanu, Vlad Moszojanu, Cosmin Teodor Pană, Carla-Maria Teaha, Adelina Toma
În acest volum sunt publicate următoarele piese de teatru: Vin și eu de Adriana Bordeanu, Numai pentru totdeauna de Ana Crețu, E vina ta de Tomi Cristin, Atât cât putem (să vorbim) de Ștefan Iancu, Fetița din debara de Oana Jindiceanu, Of, dragul meu Tususu de Vlad Moszojanu, Paralelipiped de Cosmin Teodor Pană, Om, NeOm de Carla-Maria Teaha, No worries, Cătălincika de Adelina Toma.
"Cititorul care se va încumeta să citească acest volum va descoperi pe de o parte că textele au emoție, că limbajul este viu, autentic, că subiectele și temele sunt originale, că există situații dramatice și personaje verosimile, iar de pe altă parte va recunoaște un fragment destul de amplu din tabloul societății românești de azi.
Să ne înțelegem. În urma acestui atelier de scriere dramatică nu s-a născut niciun Shakespeare, niciun Cehov și nici măcar un alt Mimi Brănescu. Sunt oameni care au scris prima lor piesă de teatru. Este primul draft. Oricare dintre piese poate fi îmbunătățită chiar de către autorul ei sau în colaborare cu un regizor sau producător care ar fi interesat să o monteze. Nu e nimic nefiresc aici. Așa se face oriunde în lume. Dar cine are "ochi" sau "simț" pentru teatru poate recunoaște că toți cei nouă autori au un mare potențial. Dacă aș judeca după entuziasmul, aplauzele, râsul sau lacrimile spectatorilor care au auzit aceste texte în cadrul spectacolelor lectură efectuate la TNB, aș putea risca să spun că toți acești nouă autori au talent. Dacă aș judeca după cuvintele lui David Mamet care spune că "sarcina dramaturgului este să aducă (…) fundul spectatorului în scaun" (David Mamet, "Teatru", Editura Curtea Veche, București, 2013, pag.68) aș putea depune mărturie că în cele trei seri de spectacole lectură am avut de-a face cu niște dramaturgi care și-au îndeplinit sarcina." – Claudiu Goga
"Experiențele personale ‒ universul cunoscut, asta a fost tema. […] De ce am vrut să comunic experiența asta? Pentru că eu cred, despre toți și despre fiecare în parte, că sunt buni. Și toți ar putea / trebui să scrie în continuare." – Mimi Brănescu
■ Prezintă: Cristiana Gavrilă și Ioan Cristescu
Cu participarea autorilor
Ficțiunea