Revistă print și online
Tenor de succes, Ștefan von Korch a fost de la începutul anului prezent la Opera din Iași, în "Văduva veselă 2.0", sub bagheta regizorală a maestrului Andrei Șerban, pe scena Filarmonicii din Cluj Napoca în "Carmina Burana", dar și pe mai multe scene bucureștene, în concerte din stagiunea "Musical Extravaganza", pe care o coordonează și asupra căreia își pune amprenta artistică.
Trei evenimente, trei ipostaze artistice diferite: interpret și creator de personaj în, "Văduva veselă", solist în Carmina Burana – cea mai celebră lucrare vocal simfonică a lumii și solist amfitrion în stagiunea de concerte Musical Extravaganza. Cum se împletesc cele trei ipostaze artistice?
Se împletesc foarte bine și ușor, fiindcă este vorba de muzică, totul se învârte în jurul muzicii. În Văduva veselă l-am avut coleg pe Adrian Marcan, în Carmina Burana am cântat iarăși alături de Adrian Marcan, iar în Musical Extravaganza – ai ghicit! L-am invitat din nou pe Adrian. Ne cunoaștem toți între noi, ne înțelegem bine, nu are cum să nu meargă bine, să nu ajungem la armonie și să fie și frumos.
Dar muzica populară ce rol a avut în viața ta?
Muzica populară este cea care m-a adus pe calea muzicii culte. Am început ca interpret de muzică populară la Liceul de Artă din Oradea, ca apoi să trec la Operă. În satul natal cântam în limba slovacă, tot muzică populară, deci a fost o punte între folclor și repertoriul clasic. Unul a deschis drumul celuilalt.
Revenind în prezent, se spune despre tine că ai o voce de referință pentru partitura de tenor din "Carmina Burana". Prin ce se particularizează această lucrare și ce calități sunt necesare pentru a o interpreta?
Linia de tenor din Carmina Burana este o partitură înaltă care se potrivește ca o mănușă specificului meu vocal. Este o lucrare explozivă și spectaculoasă, care se axează pe limitele vocilor și chiar pe limitele instrumentelor.
Ai putea considera "Carmina Burana" cartea ta de vizită?
Carmina Burana este o lucrare cu care eu am avut cele mai multe spectacole, îmi iese bine și probabil datorită acesteia am fost invitat în țară, dar și în afară. Nu am mult de cântat, dar este pentru vocea de tenor o provocare, pe care întotdeauna am acceptat-o cu mare plăcere.
Întorcându-ne spre scena operei, care este personajul preferat din cele pe care le-ai interpretat până acum?
Nu am un personaj preferat, toate rolurile sunt diferite din punct de vedere psihologic, vocal și de aceea și abordarea este una diferită. Dacă ar fi să mă refer la un personaj îndrăgostit, atunci nu am cum să nu îl pomenesc pe Nemorino din Elixirul dragostei. Dar dacă aș dori să numesc un personaj zeflemist, Ducele de Mantua din Rigoletto mi se pare perfect. Fiecare rol este o lume diferită pe care trebuie să o creezi în jurul personajului interpretat.
Viața e plină de surprize: ne relatezi, te rog, o întâmplare imprevizibilă din cariera ta de până acum?
Eram la studiu într-o zi și am fost sunat de la Filarmonică să salvez un spectacol de Oratoriu de Crăciun, deja era luni după-masă, aproape că trecuse ziua, am fugit la bibliotecă să găsesc o partitură de peste 200 de pagini, în nemțește, am început să citesc, să memorez, să tocesc. Și joi eram cu partitura învățată ca vineri seara s-o cânt în fața publicului, cam așa se întâmplă în lumea operei, uneori trebuie să spui da, dar ne-am elibera de mult stres dacă am învăța să spunem și "nu".
Numele tău este acum legat și de concertele "Musical Extravaganza", un pionierat cultural ce apropie muzica cultă de spectatori. Ce înseamnă aceste concerte ce au periodic loc în București?
Concertele au loc o dată sau de două ori pe lună și eu cred că nu sunt nici multe, nici puține, ci exact cât are publicul nevoie. Fiecare concert este cu tematică diferită, soliștii sunt alții și cred că această diversitate place. Concertele atrag, mai ales că muzica aleasă este una de bun gust. Există o unitate tematică – canzonette, valsuri, pop opera, muzică franțuzească, repertoriu dedicat sărbătorilor și altele. Iar atmosfera este caldă, plăcută și suntem mult mai aproape de public decât am fi pe scena operei sau a filarmonicii. Printre arii duete și canzonette, întotdeauna se intercalează un zâmbet sau o glumă subtilă, care ne destinde și ne și distinge în evenimentele noastre.
Care sunt următoarele evenimente din programul Extravaganza?
Continuăm și în perioada verii la Sala Dalles. În data de 4 iunie avem La vita é bella, un concert cu canzonette cunoscute și mai puțin cunoscute; în 9 iulie avem Duelul Refrenelor alături de megastarul Adrian Enache și de Paul Stângă, un concert crossover, în care veți descoperi versiuni clasice ale unor hituri pop și momente-surpriză, acompaniate de acordeon. Iar în 16 iulie avem Sous le ciel de Paris, unde repertoriul este francez, cu piese noi, vechi, unele uitate.
Miezul verii aduce și primul nostru concert în aer liber: Duelul Tenorilor, pe 2 august la Gradina de Vară Herăstrău, un concert efervescent cu 3 tenori pe scenă și un repertoriu pe măsură.
Din toamnă, pătrundem în lumea Valsurilor celebre (15 octombrie), în universul pop-opera cu concertul Vivo per lei (19 noiembrie), apoi deja ne vom apropia de Christmas Extravaganza, de feeria muzicală a sezonului de sărbători.
Sunt concerte foarte antrenante din punct de vedere cultural, interpretativ și vocal. Vă invitam să le savurați alături de noi.
Zenob face parte din grupul "Perucile verzi".