Revistă print și online
Ioana Iuna Șerban
este cea de-a treia invitată la Poemele străzii.
Ioana Iuna Șerban (n. 1990) este curator la MARe/Muzeul de Artă Recentă, poetă și doctor în Filologie, cu o teză despre nou în relația imagine-text în cultura contemporană. A curatoriat expozițiile All Our Todays (alături de Flavia Frigeri), Castelul destinelor încrucișate, Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000 (alături de Michele Bressan), Fete de vis: Idealul feminin în arta românească (alături de Erwin Kessler). A participat cu texte critice în cataloagele Mamuca, Diversitate Stilistică, Rai din Iad, Fete de vis: Idealul feminin în arta românească, GPS, Ștefan Ungureanu. Mapping Narratives, Time and Space, Marginali, izolați și excluși în arta românească, Din senin!, Arta și Orașul 1974-2021. A tradus cataloagele/volumele Mamuca: Mai Mult ca Abstractul, Florin Mitroi. Zile, Diversitate Stilistică cu răspundere limitată, Tricolor, GPS. Geometrii Post-Sistem în Arta Românească de Acum, Din senin!, CSA. Clubul Sportiv al Artelor, Arta și Orașul 1974-2021. Volumul de debut în poezie este Zero-Unu, apărut în 2014 la editura Brumar, volum ce a primit în 2015 o nominalizare la premiul Mihai Eminescu, Opera prima. În 2021, la editura Vellant, i-a apărut al doilea volum de poezie – Un viitor care se potrivește trecutului – volum însoțit de reproduceri după lucrări de Anca Mureșan. În 2022, la Gala Tinerilor Scriitori, volumul a primit o nominalizare pentru Tânărul Poet al Anului și la Premiile Ficțiunea. Volumul Fată întâlnește instituție (Vellant, 2024) a fost recompensat cu premiul Tânărul Poet al Anului 2024.
Ligia Pârvulescu
Mulțumesc pentru urări
suntem toți aici încă
dar poți simți înnegurarea vremurilor în gustul schimbat al pâinii
de dragul a ce să mai respecți o rețetă
un cod
conectați dar singuri în hainele noastre cele mai bune
rafale de promisiuni că ne vedem că ieșim
că vorbim că ne deschidem
apoi întârzierile: eu am o relație specială cu timpul
spune câte unul
toți avem, dragule, toți avem
relații cu aparatura și iconițe în listă iar când cineva face
o confesiune e ca și cum pe masă între paharele de gin
a descins un cap luminos de meduză.
E clar încotro ajung lucrurile și poți auzi de peste ani întrebările pe care le vom primi
de la generația născută post-eveniment:
De ce n-ați făcut nimic?
Când ați văzut unde se îndreaptă totul cum ați putut rămâne?
Când ziceți că a fost clar și că inclusiv pe noi ne auzeați de peste ani de ce nu ați încercat să vă păstrați pe voi înșivă?
Mă uit la rochia elegantă și la pantofii cu toc de la această aniversare
dacă un atac se declanșează acum
dacă e nevoie să plec acum
poate în ținuta asta voi face următorul cincinal
culoarea se va spălăci țesătura se va rări
voi fura de la cineva niște Dr. Martens și o geacă de aviator două numere mai mare
va rămâne după mine poza de azi când zâmbesc strălucitor și apocalypse-chic
ca membrii rezistenței la începutul filmelor lui Wajda.
Întrebarea corectă e legată de aici și acum și de următorul pas
e timp pentru renunțări
nu pentru fericire individuală
ci pentru rezistență colectivă
recuperezi lucruri înapoi la matcă
într-o zi când voi avea un copil îl voi prezenta comunității
ca pe un pui de leu.
Mulțumesc pentru urări
nimic pe atunci nu prevestea ce se arată azi
macrame așezat peste amintirea nașterii mele
părinții mei încrezători
în ziua primelor alegeri libere în lumea pieței libere și a sucurilor colorate
căldura de mai umplea malul celălalt de tineri și chiote
se bălăceau prăjeau pește făceau sex
se puneau bine cu duhurile apei înainte să joace la loto
iar duhurile ca întotdeauna le-o trăgeau.
Am văzut celebrități lăcrimând
când reporterul le prezenta o poză a lor din tinerețe:
tineri frumușei mereu fără limite rar complet treji
în prezent mulți dintre ei predică într-o carte sau emisiune
trăitul sănătos, fizic mental,
la marginea sistemului.
Ca într-o diagramă yin-yang
orice mod de viață sănătos are și ceva vicios:
să predici despre asta.
E a treia oară când reiau acest poem
doar ca să înțeleg că în mintea mea ca-ntre dinții unei mașinării
războinice se surpă imaginile unor cântăreți chipeși
și tot va fi un gol când voi da de actorul
reconvertit la cumelumeadefapt și cinedracuneconduce
și voichiarnuvedeți
un alt prinț al hashtag-urilor
când eu îmi amintesc podcastul
pentrucălpriveamcucinevapecareiubeam
șitrăiamnesănătos.
Știu și că-l voi reciti de câteva ori
până voi capitula într-o stare seacă
pe care unii ar numi-o depresie și pentru care-ar lua pastile.
Dar eu sunt mai limpede ca oricând
și n-am nevoie narcisismul să-mi fie testat cu poze din tinerețe
am văzut lucrurile de dinainte și tot le-am trăit
m-am decuplat de la orice frecvență a universului
care voia să-mi dea o lecție
am continuat cu lumina stinsă
mintea mea externalizată va fi camarad de încredere
copiilor din viitor.
Cunoscută ca poetă și prozatoare, debutează la Casa de Editură Max Blecher, în 2014, cu volumul de poeme Fluvii de asfalt. Pentru romanul Translucid primește premiul "Primul roman", 2021, acordat de Editura Litera, unde este publicată în același an. În 2022 publică Intracranian (versuri). În același an publică în volumul colectiv de proză scurtă Dragostea când te doare și coordonează volumul de proză scurtă Femei, bărbați și faptele lor (2023). Publică în albumul-antologie bilingv Poezie contemporană românească / Contemporary Romanian Poetry, lansat de Fundația Augustin Buzura în 2024. Figurează și înAntologia Criticii de Întâmpinare 2025. Activă și apreciată în lumea literară bucureșteană, publică în mod curent în revistele de profil și în special în Ficțiunea. Este avocată, preocupată în același timp de zonele subtile ale comunicării.