Revistă print și online
De ceva vreme aud frecvent propunerea ca profesorii să petreacă în școală câte opt ore pe zi, "exact ca la un birou obișnuit". M-am întrebat dacă această idee reflectă cu adevărat o modernizare reală a sistemului de învățământ. De cele mai multe ori, se spune simplist, chiar superficial: "toată lumea muncește opt ore pe zi, de ce nu și profesorii?" Însă această întrebare ignoră complet contextul concret în care ne desfășurăm activitatea.
Domnule Ministru, vă adresăm o întrebare firească: unde anume ar trebui să stăm aceste opt ore? În cancelaria care, cu greu, poate găzdui 20 de scaune, în condițiile în care liceul nostru are peste 90 de profesori și peste 1600 de elevi? Sau în sălile de clasă unde, pe rând, în trei schimburi, desfășurăm ore de 45 de minute, separate doar de scurte pauze de cinci minute?
Mai mult, să privim realist și dotările pe care le avem la dispoziție. Cum să ne desfășurăm activitatea cu laptopuri și calculatoare pe care, în mare parte, nu le avem? Sau să folosim imprimantele personale, pe care le aducem de acasă și le plătim din salariile noastre "modeste"?
Este ironic că această propunere, "care pare inspirată de un model corporatist", se aplică într-un mediu care seamănă mai degrabă cu o fabrică învechită decât cu un spațiu modern de lucru. Ni se cere "eficiență în producție", dar nu ni se oferă resursele necesare pentru asta. Se vorbește despre program fix de opt ore, dar se neglijează faptul că munca profesorului se întinde în mare parte în afara orelor petrecute în clasă, în spațiul personal. În propriile case pregătim testele, corectăm sute de lucrări, gândim și adaptăm lecții, activități care, în total, depășesc adesea opt ore zilnic. Totul însă este dictat de nevoile elevilor, nu de un program birocratic rigid.
Educația nu este o linie de asamblare. Nu putem "produce" lecții ca pe o piesă de fabrică, în condiții improprii: săli decrepite, calculatoare depășite, temperaturi de peste 30 de grade fără aer condiționat. Profesorii au nevoie de liniște și spațiu pentru a-și crea materiale didactice relevante și interesante.
Înainte de a impune prezența fizică obligatorie de opt ore, ar trebui să asigurăm condițiile necesare pentru ca acest timp petrecut în școală să fie cu adevărat eficient: sălile să fie adecvate, dotările să fie suficiente și funcționale, iar respectul pentru profesori să fie real. Nu avem nevoie de mai mult control, ci de încredere. Profesorii nu se feresc de muncă, ci resping absurditatea.
Nicoleta Trifan