Revistă print și online
Zilele acestea, media rostogolește o propunere de program pentru cadrele didactice din România, altfel spus, instituirea programului de opt ore, care să reflecte întocmai pontajul și remunerația profesorului.
Indiferent care este rațiunea care stă la baza apariției unei asemenea propuneri, acesta subscrie nevoii de reformare a activității instructiv-educative și, se presupune, ar trebui să aibă un impact pozitiv extraordinar asupra calității educației, nicidecum să influențeze negativ activitatea actorilor implicați. Rândurile de față încearcă să analizeze, din punctul de vedere al unui cadru didactic, dacă implementarea unei asemenea schimbări de program al profesorilor este mai degrabă cantitativă decât calitativă, dacă este binevenită sau nu, dacă… etc Rostogolesc aici pentru cititori, câteva enunțuri care subliniază stări de fapt în legătură cu amintita posibilă schimbare de paradigmă educațională.
Pregătirea orelor NU ESTE POSIBILĂ în majoritatea școlilor din cauza lipsei cabinetelor pentru grupuri de 2-3 profesori.
NU toți profesorii AU la dispoziție la școală laptop, imprimantă, cărți de specialitate, internet de mare viteză.
De cele mai multe ori în școli NU ESTE liniște (fac referire la pauze, ore de sport pe lângă clădire) sau la discuțiile din cancelarie, locul unde ar trebui să "lucreze" cca 40-50 de oameni simultan.
Pregătirea lecțiilor pentru a doua zi, corectarea lucrărilor, realizare de matrici de evaluare etc NU NECESITĂ muncă în echipă și nici prezența la școală.
Ședințele cu părinții NU POT fi puse decât după ora 16 , adică după program, pentru a putea veni părinții de la serviciu.
Șederea în școală a profesorului NU ARE impact mai mare decât în situația actuală asupra elevului, de vreme ce profesorii STAU deja aproape zilnic la școală peste orele de predare în interesul elevilor și al școlii.
În era cetățeniei digitale, activitatea profesorului este legată de catalogul electronic (evaluare, portofoliu, comunicare, etc) care NU POATE fi accesat doar de la școală.
Unele cadre didactice care au responsabilități suplimentare și nu sunt degrevate de ore (coordonator Erasmus, Consilier educativ, etc) NU REUȘESC să finalizeze până la ora 16 toate diligențele pentru buna funcționare a compartimentului respectiv, pentru că lucrează mult suplimentar, peste norma de 40 de ore pe săptămână, în confortul casei.
Mă opresc aici cu înșiruirea de realități trăite, constatate, auzite sau regăsite în mărturisiri online ale cadrelor didactice ( văd că sunt tot opt !!!!!) și las cititorii să mediteze cât de OPTimă este luarea unei asemenea decizii pentru educația din România.
Iași, 8 iunie
Cezar Harnic