Revistă print și online

Am susținut, de la început, abordarea diacronică

Din punctul meu de vedere, ceea ce s-a propus nu se aseamănă cu programa de acum zeci de ani, decât dacă privim lista de conținuturi și de autori. Dar astăzi ne dorim să discutăm despre competențe și cred că acolo este miza dezbaterii.

Am susținut, de la început, abordarea diacronică și prezența interpretării în programa școlară și cred că e modul prin care literatura poate dobândi consistență.

Trebuie să decidem dacă ne dorim să realizăm în esență o educație literară sau doar asocieri de texte, dacă ne dorim studiul literaturii sau rămânem în zona lecturii de plăcere; dacă ne dorim o disciplină "tare" sau una fluidă, dacă o programă este dictată de preocupările elevilor de azi sau dacă vrem să creăm un model curricular.

Dacă toate programele au luat în considerare doar ce le place elevilor atunci să fim unitari, dar nu cred că la matematică s-a pus problema în același mod sau la istorie. În schimb, eu aș oferi spațiu în dezbatere profesorilor din liceele tehnologice, interesul meu este spre acești colegi care pot transmite ministerului nevoile lor și astfel să se nuanțeze ideile din programe.

Analizând următorii ani de studiu, cu doar 2 ore pe săptămână consider că altă abordare ar fi volatilă și riscantă.

Bogdan Rațiu