Revistă print și online
Olga Ștefan își construiește în volumele de poezie o persona căreia îi împrumută din volubilitatea ei cotidiană când gravă, când ludic-ireverențioasă, ca și din autoironia ei cu tentă highbrow, intelectualistă. În plus, există în poemele Olgăi o gesticulație retorică maximalistă și o sofisticare a frazării (un dandysm stilistic, i-aș zice), pliate pe un imaginar nu o dată distopic, dark, ca de exemplu în Ce se întâmplă cu marea după ce soarele va muri? (din secțiunea de poeme inedite incluse în antologia Bestia de zahăr, OMG, 2024).
Nu mai puțin, există acolo, deopotrivă, sagacitate revanșardă și patos, într-un continuu, energic monolog adresat – un poem simptomatic e Un paradis al liberelor asociații (din aceeași Bestia de zahăr):
am crescut într-un paradis al liberelor asociații.
o femeie gravidă: o cerșetoare de lapte praf.
m-au desfătat: cruzimea lor dadaistă, tâmpenia
monotonă
a plimbărilor din care ies viscere artistice;
mățăraia electrocasnică a teritoriilor agrare
(și orașele mici
și zonele lor aspre; barba nerasă; părțile esențiale,
operațiile estetice; uleiul de gătit injectat în obraji)
imprimeul cu pești: interzis.
și o mențiune specială foștilor colegi de generație
(din vise afli cât rău și cât bine
ți-a făcut contextul; că n-a fost doar
clișeu al lipsei de tentații,
doar pepinieră a băieților frumoși,
doar vamă.
dar plafonul e
blocat; e mut. cui să-i spui
că acest enunț
sfidează?)
important e că m-au lăsat fără bani
în birourile
din 2010
care o conțineau
pe fata de la resurse umane,
prea proastă ca să țină pasul cu mine,
prea deșteaptă ca să nu vadă
că o să plec după două luni
fără să le aduc vreun profit.
ea e cea care stinge lumina.
peste ea o să cadă farul murdar
al falimentului.
în mediul viciat
al libertății la asociere, la reuniune și întruniri a fost
o mândrie, o tușă de noutate, o pată de culoare
pe care noi n-am activat-o.
individualismul
otrăvitor ne-a legat,
coșmaruri în nota de subsol ne-au legat, vina că
fără experiența maternității ești
un gând care se reia cu ritm de single
sacadat,
dar ce ești fără experiența paternității,
ce ești fără menopauza indusă la 30 de ani,
ce ești fără un sân,
fără un lob al urechii,
cu rinichiul altcuiva,
cu organe și implanturi
pe care să le respingi,
fără tată la 20 de ani,
fără de țară
ța ră
ț a r ă
la 27?
Aș spune că Olga Ștefan execută aici o partitură autoflagelantă și totuși empatică/ empatizantă. Cu atât mai mult cu cât lamento-ul alternat cu parodie și cu umor caustic funcționează ca o capcană întinsă celor care o citesc, ca o chemare aproape insidioasă la complicitate.
Laura Francisca Pavel a publicat în 2022 volumul de poezie Trucuri urbane, la OMG (Premiul BAC-FEST – Cartea de poezie a anului 2022; Premiul Cartea de poezie a anului 2022, debut, acordat de ARCCA). Versiunea în limba franceză, cu titlul Scénarios urbains, traducere de Gabrielle Danoux, a apărut în 2024 la Nombre7 Éditions. În 2023 îi apare la OMG volumul de poezie Acțiuni și protocoale (nominalizat la Premiul Observator Universitas și la BAC-FEST), iar în 2024 publică, tot la OMG, volumul Zona de surescitare. Este prof. dr. la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai. Semnează, cu numele Laura Pavel, mai multe volume de teorie și de istorie literară și teatrală, dintre care două i-au fost publicate până acum în străinătate. Pentru cel mai recent volum de eseuri, Personaje ale teoriei, ființe ale ficțiunii (Institutul European, 2021), a obținut Premiul "Tudor Vianu – pentru teoria literaturii și a culturii", acordat de Muzeul Național al Literaturii Române.